10 regels om jouw website te verbeteren

door Kars Zijlstra

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

10 regels om jouw website te verbeteren

Als ondernemer kan jouw website een van de meest succesvolle middelen zijn voor je marketing systeem. Jammer genoeg ondersteunen weinig websites hun onderneming. Ze zijn vaak niet meer dan een online visitekaartje. Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien? Dan zijn hier verschillende dingen die je kan doen om deze beter te maken.

Voor kleine ondernemingen moet een website drie dingen kunnen:

1. De bezoeker overtuigen van jouw professionaliteit en expertise in je vakgebied.
2. Het verkrijgen van de naam en het e-mailadres van bezoekers en hiermee bezoekers converteren naar leads.
3. leads converteren naar klanten.

Een succesvolle website doet al deze drie dingen. Maar hoe verbeter je je website, zodat het deze drie dingen goed en effecient doet?

Hier zijn onze 10 regels om jouw website te verbeteren.

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

1. Laat een bezoeker zijn of haar e-mailadres achterlaten voordat ze je website verlaten

Een opt-in formulier is essentieel voor het verkrijgen van de naam en het e-mailadres van de bezoeker. Hier kan een bezoeker zijn of haar e-mail adres achterlaten om bijvoorbeeld een nieuwsbrief te ontvangen. Dit opt-in formulier wil je in ieder geval op je homepagina hebben, maar het liefst ook op elke andere pagina van je website

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

2. Spoor een bezoeker aan tot actie

Een goede aansporing tot actie verteld bezoekers wat te doen. Is er bijvoorbeeld een aanbieding voor een beperkte tijd? zet dan niet alleen neer: ‘25% korting op al onze producten’ maar zet bijvoobeeld neer: ‘25% korting op al onze producten, KLIK HIER om NU te profiteren.’

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

3. Informeer je bezoekers waarom ze actie moeten ondernemen

Vertel je bezoeker waarom ze iets moeten doen. zet dus niet alleen neer ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief’ maar zet bijvoorbeeld neer: ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks waardevolle tips en adviezen op het gebied van internet marketing.’
Hiermee spoor je bezoekers beter aan om actie te ondernemen, en hiermee zal je conversie ook hoger zijn. 

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

4. Blijf het contact onderhouden

Nu je door middel van de eerdere tips het e-mailadres van de bezoeker hebt, gebruik het. Stuur regelematig waardevolle informatie door bijvoorbeeld eens per week of maand een e-mail te sturen. Let wel op dat deze informatie waardevol moet zijn voor de lead/klant.

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

5. Bied iets onweerstaanbaars aan

Nu je je bezoekers hebt omgezet naar leads, doordat ze zich bijvoorbeeld hebben aangemeld voor je nieuwsbrief, is het tijd om te proberen ze iets te verkopen.

Begin met ze iets aan te bieden wat voor hen heel veel waarde heeft. Zorg er voor dat het vrijwel onmogelijk voor ze wordt om ‘nee’ te zeggen. Dit soort aanbieding heet een onweerstaanbare aanbieding.

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

6. Houd het rustig

Het is belangrijk dat je je website rustig en opgeruimd houdt. Een rommelige website of overweldigende informatie kan een slechte indruk achterlaten op bezoekers.

Zo is het bijvoorbeeld verstandig om eens te kijken naar je eigen site en je te bedenken: ‘welke overbodige dingen op mijn site kan ik weghalen om mijn site rustiger en makkelijker in gebruik te maken?’ Bijvoorbeeld een stuk tekst, plaatjes, of achtergronden.

7. MAAK DINGEN MAKKELIJK TE VINDEN
Deze regel heeft volledig te maken met navigatie op je website. De drie belangrijkste dingen voor navigatie zijn:
1. Het navigatiemenu hoort zich altijd aan de linkerkant of aan de bovenkant van het scherm te bevinden.
2. Zet nooit meer dan 8 kopjes in het hoofd-navigatie menu
3. Geef de kopjes in het hoofd-navigatie menu namen die bezoekers verwachten. Noem bijvoorbeeld een pagina waar data, tijd en locatie in staat niet ‘praktische zaken’ maar noem het simpelweg ‘Data, Tijden, Locatie’.

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

8. Houd het overzichtelijk en leesbaar

Het ontwerp van je website moet zich focussen op de drie dingen genoemd aan het begin van dit artikel. Overtuigen, opt-ins en leads converteren naar klanten.

Een aantal regels voor het ontwerpen zijn:
- Kleur. Gebruik weinig en simpele kleuren die niet bij jou, maar bij je doelgoep past.
- Tekst. Gebruik lettertypes die goed te lezen zijn zoals Lato of Roboto en maak ze niet te klein. Houdt ook zwarte teksten op witte of erg lichte achtergronden aan.
- Links. Laat duidelijk zien dat het links zijn. Maak ze een andere kleur of lettertype.
- Grafische elementen en video’s. Gebruik deze alleen als ze ondersteunend werken voor de boodschap van de pagina.
- Paragrafen. Maak paragrafen niet te lang en zorg er voor dat er genoeg ruimte zit tussen paragrafen.
- Consistentie. Houd de website consistent qua ontwerp en in hoe de website er uit ziet.

Web Made Easy verzamelt blogs waarin alle tips over klanten werven naar voren komen

9. Win het vertrouwen van je klant

Ook al is je website nog zo professioneel ontworpen, als je bezoekers je niet vertrouwen, gaat het gewoon niet lukken.

Om dit vertrouwen te winnen zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

1. Geef kloppende contact informatie

2. Plaats een ‘over ons’ pagina op je website, en vertel wat over je zelf of zet een foto van je zelf neer.

3. Plaats reacties en reviews van tevreden klanten op je website. Zet deze echter alleen op je website als je de volledige naam en overige gegevens van deze klant erbij kunt zetten.

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

10. Laatste check

Een hoop tijd en middelen zijn gegaan in het maken van een goede website. Om er zeker van te zijn dat deze ook echt goed is, is hier nog een korte checklist om langs te gaan.

- Praat op je website over je prospect, en niet jezelf.
- Gaat er genoeg aandacht naar je homepagina?
- Is de navigatie simpel en makkelijk?
- ziet je website er professioneel uit?
- Heeft je tekst genoeg witruimte als afwisseling?
- Is de belangrijkste content gelijk te zien voordat je gaat scrollen?
- Heeft je website een opt-in formulier op de homepagina?
- Is er een reden om terug te komen op je wesite, bijvoorbeeld een blog?
- Heb je je website goed gecheckt op typefouten?
- Heeft je website geen defecte links/gebroken links?

Geeft jouw website niet het resultaat dat je graag zou willen zien?

Dit is de basis van een goede website. Gebruik deze simpele regels en je website kan het meest succesvolle middel worden in je marketing systeem.

VRAGEN

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!

Copywright Web Made Easy 2018 ©