snel goedkoop een professionele website laten maken
Wil jij ook een goedkope professionele website laten maken?

Kernwoorden

Leer wat kernwoorden zijn en hoe je ze toepast als je een website wilt laten maken zodat je beter gevonden wordt en meer bezoekers krijgt!

Geen zorgen meer over je website, alles wordt geregeld als je een website laat maken

Kernwoorden, keywords en zoekwoorden zijn belangrijke woorden!

Begrippenlijst | Kernwoorden

Kernwoorden, keywords en zoekwoorden zijn belangrijke woorden om mee te werken als je beter gevonden wilt worden in de zoekmachines

Wat zijn kernwoorden, keywords en zoekwoorden

Wat zijn kernwoorden, keywords en zoekwoorden?

Kernwoorden, keywords en zoekwoorden hebben alle drie dezelfde betekenis. Het zijn termen waarop mensen zoeken bij Google, Bing, Yahoo etc. Dit soort woorden zijn belangrijk om mee te werken als je beter gevonden wilt worden door de zoekmachines. Als je per pagina werkt met keywords in je website wordt je SEO beter.

Welke zoekwoorden je moet gebruiken is niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden. Dit heeft te maken met de opbouw van jouw website. Zoekwoorden kies je namelijk per pagina. Het beste is om 1 a 2 keywords per pagina te gebruiken. De gekozen kernwoorden verwerk je  over de pagina. Wil je meer over kernwoorden weten? Lees dan ook ons andere artikel: ‘weet op welke zoekwoorden jij het meest gevonden wordt.’

Verschillende manieren om zoekwoorden te gebruiken

Zoekwoorden kan je op verschillende manieren gebruiken. Wij benoemen hier een paar mogelijkheden.

 1. Lees de tekst na het schrijven nog een keer goed door en kijk of je nog ergens extra keywords in kan verwerken. Zorg ervoor dat de tekst nog wel goed leesbaar blijft. Als het niet meer goed leest heb je jouw zoekwoord te vaak gebruikt.

 2. Als je in jouw teksten kernwoorden hebt verwerkt kun je deze dikgedrukt maken. Dit is bijna niet te zien voor lezers, maar wel te zien voor zoekmachines.

 3. Ook kan je de gekozen keywords in de naam van de afbeeldingen verwerken. Onthoud hierbij, hoe eerder in de naam, hoe beter Google je kan vinden.

 4. Tevens heb je ook H1, H2 en H3 labels. Een H1 label moet je aan de belangrijkste zin van de pagina geven. Hiermee laat je aan Google zien dat dit de belangrijkste boodschap is van de pagina. Een H2 label kan je meerdere keren gebruiken en met H2 geef je aan wat nog meer belangrijk is. Let op dat je niet te veel dingen aangeeft met een H2. Dan heeft het geen effect meer.

Let op deze punten en vind de juiste keywords voor jouw website

  • Denk goed na over de vraag: ‘Waarom zoeken mensen op bepaalde zoekwoorden en wat verwachten ze?’
  • Blijf bestaande pagina’s optimaliseren en kijk op welke zoekwoorden je scoort
  • Analyseer het aanbod. Wie is de concurrentie en hoe sterk zijn ze?
  • Maak nieuwe pagina’s aan en behandel problemen, vragen en behoeftes.
  • Onderzoek goed de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt.
  • Wil je in een bepaalde omgeving gevonden worden? Gebruik dan de naam van een stad of dorp samen met een ander kernwoord.
Wat zijn long-neck en long-tail zoekwoorden

Wat zijn de beste zoekwoorden om te kiezen?

Voordat je met keywords aan de gang gaat moet je eerst kiezen wat voor soort kernwoorden je wilt gaan gebruiken. Kies je voor de zoekwoorden waar het vaakst op gezocht wordt of kies je voor de wat minder populaire zoekwoorden. De eerste, zal je denken. Maar dat is dus de grootst gemaakte fout door beginners.

Er zijn eigenlijk twee soorten termen met keywords. We hebben de Long-neck (Populaire zoekwoorden) en de Long-tail (Minder populaire zoekwoorden) kernwoorden.

Long-neck

  • Dit zijn de algemene zoekwoorden. Denk hier bijvoorbeeld aan: folder, nieuwsbrief, auto, website of smartphone.
  • Er wordt veel op deze kernwoorden gezocht. Erg populair en actueel dus.
  • De bezoeker gebruikt deze algemene zoektermen. Dit geeft aan dat dat deze termen minder belangrijk voor ze zijn en minder van waarde dan een long-tail zoekwoord.
  • Veel concurrentie van andere bedrijven op dat kernwoord waardoor het lastig wordt om hier tussen te komen.

Long-tail

  • Dit zijn de specifieke zoekwoorden. Denk hier bijvoorbeeld aan: Action folder van vorige maand, waar kan ik mij aanmelden voor de Defero nieuwsbrief, Hoe snel gaat een Volvo V60 auto of Samsung S8 smartphone groen beschermhoesje.
  • Er wordt weinig op deze kernwoorden gezocht. Minder populair dus maar wel echt op zoek naar een antwoord.
  • De bezoeker gebruikt deze specifieke zoektermen. Dit geeft aan dat dat deze termen erg belangrijk voor ze zijn en meer van waarde dan een long-neck zoekwoord.
  • Minder concurrentie van andere bedrijven op dat kernwoord.

Zijn Long-neck zoekwoorden dan fout? 

Iedereen in jouw branche wil waarschijnlijk de hoogste positie op een Long-neck zoekwoord. Je concurreert dus met veel andere websites. Van grote ondernemingen tot de wat kleinere bedrijven. De kans is dus veel kleiner om een toppositie te krijgen tussen al die bedrijven op een populaire Long-neck (populair zoekwoord) .

En al heb je een veel betere website dan de concurrent, het zal lastig blijven om beter te scoren. Google kijkt namelijk veel naar de kwaliteit en de populariteit van de gehele website. Als je dus minder populair bent zal het lastiger gaan worden om goed te kunnen concurreren met de concurrent.

Wat is dan welslim om te doen?

Het is veel slimmer om op een Long-tail zoekwoord te focussen. Dit zijn meestal ook de wat minder populaire zoekwoorden. Op deze kernwoorden krijg je ook sneller een betere ranking in Google. Per Long-tail krijg je natuurlijk wel veel minder bezoekers dan bij een Long-neck zoekwoord.

Als je heel veel op Long-tail zoekwoorden focust, heb je een veel kleinere bezoekersstroom. Maar alle pagina’s bij elkaar zorgt voor één grote bezoekersstroom! In Google heb je dan een hoge positie per Long-tail kernwoord. Door deze hoge posities op die Long-tail keywords gaat jouw positie op de Long-neck keywords ook automatisch omhoog! Twee vliegen in één klap dus!

Vind de beste kernwoorden met deze hulpprogramma's

Met welke hulpprogramma’s kun je kernwoorden vinden?

Er zijn veel verschillende hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden en te analyseren. De ene tool is betaald en de andere is gratis. De betaalde tools zijn over het algemeen duur en dus vaak alleen interessant voor SEO bedrijven. Er is niet echt één tool die jouw duidelijk de beste keywords geeft. Als je slim bent gebruik je ook meerdere programma’s om een goed overzicht te krijgen van de meest relevante zoekwoorden voor jouw website. Met de gratis zoekwoorden tool van Google kan je prima starten als beginner.

Je zoekwoorden bepalen met deze 5 hulpprogramma’s

Nu weet je wat kernwoorden zijn en waar je op moet letten. Maar voordat je jouw keywords kan gebruiken moet je natuurlijk eerst weten op welke keywords je hoger wilt gaan scoren. Om dit te bepalen hebben wij 5 zoekwoorden tools gevonden.

Zoekwoordplanner van Google

Dit is de bekendste zoekwoorden tool. Zoekwoordplanner is een gratis tool die je overzicht geeft in twee dingen.

  • Op welke keywords wordt er gezocht
  • Hoe vaak wordt er op die keywords gezocht

 Met de zoekwoordenplanner van Google maak je snel en makkelijk een lijstje met de populaire of juist minder populaire keywords die relevant zijn voor jouw website. Zo kun je vervolgens met behulp van het lijstje keywords, jouw website optimaliseren.

 Ook zoekwoordplanner van Google gebruiken? Klik dan op deze link!

Ubersuggest

Een goed alternatief voor de zoekwoordplanner van Google is Ubersuggest. Deze tool geeft veel informatie om het bepalen van je keywords makkelijker te maken. Het laat je zien hoe populair een zoekwoord is of hoe sterk de concurrentie op een bepaald zoekwoord is.

 Ook Ubersuggest gebruiken? Klik dan op deze link!

Moz Keyword Explorer

Ook een goede zoekwoorden tool is Moz Keyword Explorer. Bij Moz kun je 10 keer per maand een gratis zoekwoorden onderzoek doen. Hiervoor moet je wel eerst een gratis account aanmaken. Wil je meer dan 10 keer een zoekwoorden onderzoek doen? Dan worden daarvoor kosten in rekening gebracht. Moz onderscheidt zich van de andere zoekwoorden tools door deze 3 punten.

  • Je kan de Page Authority (Hoe hoog scoort je pagina van 1 tot 100 in Google ) zien
  • Je kan de Domain Authority (Hetzelfde al ‘PA’ maar dan van je website) zien
  • De gegevens van het zoekvolume zijn wat nauwkeuriger en specifieker dan de andere tools

 Ook Moz Keyword Explorer gebruiken? Klik dan op deze link!

Optimaliseer jouw website met deze keywords tools

Keywordtool.io

Deze tool is iets anders dan de andere hulpprogramma’s. Keywordtool helpt je namelijk om zoekwoorden beter te begrijpen. Je vult bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Woonkamer inrichten’ in. Dan komt er een lijst met allemaal extra keywords die mensen na het woord ‘Woonkamer inrichten’ ingetypt hebben. Denk bijvoorbeeld aan de volgende kernwoorden:

  • Woonkamer inrichten
  • Woonkamer inrichten 3d
  • Woonkamer inrichten online
  • Woonkamer inrichten Ikea

Deze keywords geven je een extra inzicht over waarom mensen zoeken naar dat zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden. Zo kun je de behoefte van de zoekers beter vervullen.

Ook Keywordtool.io gebruiken? Klik dan op deze link!

Yoast Google Suggest Expander

Deze tool is te vergelijken met Keywordtool.io. Ook deze tool geeft je veel inzicht in de extra specifiekere zoekwoorden waar mensen op zoeken. Deze tool geeft je wel meer suggesties dan Keywordtool en alles wordt makkelijk op alfabetische volgorde getoond.

Ook Yoast Google Suggest Expander gebruiken? Klik dan op deze link!

Zorg voor een plan van aanpak!

Wil je echt succes krijgen met de SEO van jouw bedrijf? Dan moet je dit strategisch aanpakken. Zorg dat je jouw gehele website goed optimaliseert en nieuwe (Landing’s)pagina’s blijft aanmaken. Optimaliseer deze pagina’s met de juiste zoekwoorden en jouw website wordt nog beter gevonden in Google. Weet je niet goed hoe je moet beginnen met het aanmaken van landingspagina’s in Web Made Easy? Volg dan dit stappenplan voor de beste resultaten!

Wil je met jouw website een betere positie in Google krijgen? Kies dan de juiste kernwoorden uit met behulp van deze hulpprogramma’s! Wil je nog meer tips om je website te optimaliseren? Lees dan ons andere artikel: ‘Jouw website optimaliseren met deze 25 tips’

Terug naar begrippenlijst

Interessante artikelen

De 14 dont's bij SEO

Iedereen zegt iets anders op het gebied van SEO. Maar wat vorig jaar nog werkte is vandaag de dag onbruikbaar. En sommige technieken hebben nooit gewerkt.

Meer lezen

Ben jij klaar voor Google Rankbrain?

Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine op het web in Nederland. Daarom is het zo belangrijk om gevonden te worden in Google en mee te gaan met de ontwikkelingen die Google ondergaat. De toekomst van Google is Rankbrain. Maar wat is het?..

Meer lezen

Hoe doe je content marketing goed?

Steeds meer bedrijven doen aan content marketing. Ze plaatsen interessante content op hun website en promoten dat op social media. Op deze manier krijgen ze meer bezoekers op hun websites die ook terugkomen...

Meer lezen

4 Facebook tips die jou kunnen helpen

We hebben het al een keer gehad over hoe je meer klanten kan krijgen door social media. Daar hebben we het kort gehad over facebook. Maar Facebook kan nog meer. Daarom wil ik het met jou hebben over Facebook, wat jij er mee kan en hoe het jouw bedrijf kan helpen.

Meer lezen

De ultieme e-mail marketing strategie

Het is goedkoper om een bestaande klant nogmaals te laten bestellen, dan een nieuwe klant te werven. Hierbij hoef je slechts voor 2 dingen te zorgen...

Meer lezen

5 Twitter tips die jou kunnen helpen

Met 2,6 miljoen gebruikers in Nederland waarvan 900.000 dagelijks twittert is het een van de meest gebruikte social media. Maar hoe kunnen die korte berichten jou helpen om jouw bedrijf te promoten?

Meer lezen

Satelliet websites. Must have of een grote don't?

Misschien heb je heb je er zelf al een. Een satelliet website. Maar is dat wel handig? Om deze vraag te beantwoorden ga ik het deze keer met je hebben over wanneer het wel en wanneer het niet handig is om een extra website te beginnen.

Meer lezen

Je marketingbudget op de juiste manier inzetten

Hoe kan je jouw marketingbudget nou het beste in zetten? Het is soms lastig kiezen, met zoveel kanalen waar je je geld aan uit kan geven. Wat is het belangrijkst, en wat verdient het om continu te worden voorzien van geld?

Meer lezen

Jouw marketing automatiseren

Automatisering kan van groot belang zijn voor je onderneming. Veel saaie en terugkomende taken kan je gemakkelijk automatiseren. Dit scheelt vaak een hoop tijd, en mogelijk geld...

Meer lezen

Copyright 2018 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden