Sea

Wat wordt er bedoeld met het begrip 'SEA' van je website?

SEA staat letterlijk voor ‘Search Engine Advertising’.

SEA staat letterlijk voor ‘Search Engine Advertising’. In het Nederlands betekend dit Zoekmachine adverteren. Advertenties die hiermee gemaakt worden komen bovenaan in de zoekresultaten pagina’s te staan. Op deze manier komt je advertentie dus eerder in beeld bij potentiële klanten dan de organische zoekresultaten dat doen. SEA en SEO zullen elkaar vaak versterken en meer kliks opleveren dan dat ze dat afzonderlijk zouden doen.

Advertenties in Google, die gemaakt zijn met Google Adwords, zijn te herkennen aan het gele ‘Adv.’ Blokje. Naast dat blokje zijn ze er precies hetzelfde uit als organische zoekresultaten. Wanneer je adverteert met Google Adwords, zal je elke letter moeten benutten, want de ruimte die je hebt om je te presenteren is gelimiteerd.

Advertentieruimte wordt gekocht via een complex systeem. Google rekent hierbij ook relevantie van je advertentie mee. Hierom weet je van te voren niet hoeveel je advertentie zal kosten. Hoe hoger je staat, hoe meer kliks je zult krijgen, maar ook hoe duurder je plek kan zijn.

Kosten van advertenties uitgedrukt in kosten per klik. Je betaald dus alleen wanneer er op je advertentie wordt geklikt. Hierom zal je dus moeten bepalen hoe veel een bezoek naar je website je waard is.

Advertenties dagelijks bijhouden is een noodzaak, vanwege de constante aanpassingen die Google maakt. Hierdoor kunnen conversies ontzettend duur worden. Hierom wordt SEA meestal uitbesteed aan gespecialiseerde bureaus.

Terug naar Begrippenlijst