Short tail

Wat wordt er bedoeld met het begrip 'Short tail' op je website?

Short tail kernwoorden bestaan uit zoekopdrachten van 1, 2 of 3 zoekwoorden

Short tail kernwoorden bestaan uit zoekopdrachten van 1, 2 of 3 zoekwoorden zoals ‘shirts’ of ‘mannen shirts’. Short tail bedraagt slechts 30% van alle zoekopdrachten.

Short tail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume maar ook een boel concurrentie. Uiteraard wil een webshop die schoenen voor mannen verkoopt gevonden kunnen worden op ‘mannen shoenen’. Om deze reden heb je snel hoge concurrentie op short tail zoekwoorden want alle websites die een specifiek product aanbieden willen op die zoekwoorden gevonden kunnen worden. Om deze reden zijn advertenties ook veel duurder.

Short tail keywords hebben een minder hoge kans op conversie omdat ze minder specifiek zijn. Stel: je verkoopt Vans schoenen voor mannen. Wanneer iemand zoekt naar een long tail zoekterm, bijvoorbeeld ‘Vans schoenen voor mannen’ dan is er een grote kans dat diegene in jouw webshop precies vindt wat hij zoekt. Wanneer iemand slechts zoekt naar ‘schoenen’ kan diegene ook naar heel andere schoenen op zoek zijn dan jouw Vans schoenen voor mannen. Op deze manier daalt de kans op conversie.

Negeer deze keywords echter absoluut niet. Het gebruik van deze zoekwoorden kan je autoriteit geven binnen de markt. Wanneer je op de belangrijkste short tail keywords in jouw markt scoort, kan je als marktleider gezien worden.

Zonder de long tail zul je echter 70% van al het zoekverkeer mislopen.

Terug naar Begrippenlijst