Kars Zijlstra

Bent u klaar voor Google Rankbrain?

door Kars Zijlstra

Bent u klaar voor Google Rankbrain?

We zijn allemaal bezig onze website SEO-proef te maken. En dat allemaal om goed gevonden te worden door zoekmachines. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine op het web in Nederland. Daarom is het zo belangrijk om gevonden te worden in Google en mee te gaan met de ontwikkelingen die Google ondergaat. De toekomst van Google is Rankbrain. Maar wat is het? Hoe is het ontstaan? En wat betekent dit voor uw SEO-beleid?

Google gaat met stappen vooruit

GOOGLE GAAT SNEL VERANDEREN

Google gaat met stappen vooruit. Zo worden de zoekresultaten steeds beter en preciezer. De laatste jaren is Google hier fanatiek mee bezig. Zo hadden ze in 2013 de Hummingbird update. Deze update zorgde ervoor dat Google de betekenis van zoekopdrachten begreep. Dit was al een stap in de goede richting. Maar toch werkte het niet helemaal. Dit kwam omdat Google toen nog niet precies wist wat er op de websites stond. Zo kon het best dat als u bijvoorbeeld op “fietsen kopen” googelde wanneer u in Amsterdam was, niet alleen fietshandelaars krijgt maar ook informatie over het fietsdepot van Amsterdam. Maar uw zoekresultaten waren wel in de omgeving van Amsterdam. Dit was al een stap richting Rankbrain voor Google.

DEEPMIND

In 2014 kocht Google DeepMind over. Dit Britse bedrijf was bezig met software te ontwikkelen. Deze software leerde zichzelf simpele computerspelletjes te spelen. Het was DeepMind gelukt om software met ‘machine learning’ te creëren. Ze hadden computers zo geprogrammeerd dat de computers zichzelf nieuwe dingen konden leren en zichzelf verbeterden. Dit wekte de aandacht van Google. Voor 400 miljoen dollar nam Google het over. Google gebruikt de techniek die DeepMind gemaakt had om onder andere YouTube video’s en advertenties intelligenter te targetten.

Het begin van Google Rankbrain

HET BEGIN VAN RANKBRAIN

In 2015 begon Google ‘Google Rankbrain’ te creëren. Met de techniek die DeepMind ontwikkeld had is Google zelf verder gegaan. Wat Google daarmee bereikte was kunstmatige intelligentie. Ook al stond Rankbrain toen nog in zijn kinder schoenen, het afgelopen jaar is er veel veranderd. Steeds meer wordt Rankbrain ingezet bij het vinden van geschikte zoekresultaten. Google doet mysterieus over het aantal zoekresultaten waar Rankbrain bij gebruikt wordt. Wat we wel weten is dat bij een zeer groot deel Rankbrain gebruikt wordt en dat betekent dat Rankbrain goed werkt, want anders had Google nooit zoveel vertrouwen erin gehad.

Wat doet het?

Google had altijd een lijst waar punten op stonden waarop uw website beoordeeld werd. Deze lijst bestaat uit honderden punten. Wat gebeurde was dat de website uit elkaar werd gehaald en dan werd elk van die honderden punten beoordeeld. Dit verandert nu. Rankbrain beoordeeld nu de website in een geheel. Nog wel op die honderden punten maar alles moet nu veel natuurlijker worden. En dat gaat op den duur de uitdaging worden voor uw SEO.

Waar Rankbrain zich ook mee bezig houdt is de zoekresultaten zelf. Het is de bedoeling dat wanneer u wat opzoekt, Google betere resultaten gaat geven. Wanneer u bijvoorbeeld zoekt naar “fietsen kopen” , u alleen maar fietswinkels te zien krijgt bij u in de buurt.

Ook wil Google zijn zoekfunctie aanpassen. Wat ze willen bereiken is dat, wanneer u een omschrijving geeft van iets, u dan bij die zoekresultaten komt. Stelt u voor; u wilt in uw huis een schilderij ophangen. U bent op zoek naar het juiste gereedschap hiervoor maar u bent vergeten dat wat u zoekt een boor heet. Dan is het idee van Google dat u dan kan zoeken op ‘machine om schilderij aan de muur te bevestigen” of iets in die trend en dat u dan bij websites van boren uitkomt.

Google is daar nog niet. Maar Rankbrain leert zichzelf. Dankzij machine learning wordt Rankbrain dagelijks beter. Dus het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat u op Google ook zo kan gaan zoeken. Als laatst gaat Rankbrain ervoor zorgen dat de resultaten actueel zijn. Stelt u voor; u zoekt op ‘voetbal’. Nu is er laatst een ongeluk gebeurt bij een voetbalclub. Dit is voor u nog onbekend. Google laat in zijn zoekresultaten dan ook iets zien van dat ongeluk. Zo proberen ze continu de meest relevante zoekresultaten aan u te laten zien.

Zorg dat je website rankbrain vriendelijk is

SEO

Natuurlijk heeft Rankbrain ook invloed op de SEO van websites. Rankbrain is de op twee na belangrijkste ranking factor. Het staat achter content en links. Maar hoe maakt u uw website Rankbrain vriendelijk? Op het moment van schrijven zijn de effecten van Rankbrain nog niet zo goed zichtbaar. Hierdoor is het makkelijk om geleidelijk aan te passen aan Rankbrain. In de toekomst zou SEO makkelijker moeten worden. Wat zo meteen gaat werken is kwalitatieve en waardevolle content plaatsen die echt voor de mensen is bedoeld. U hoeft niet meerdere malen hetzelfde woord te gebruiken om uw gekozen zoekwoord naar voren te laten komen. Schrijf voor de bezoekers, niet voor de zoekmachines. Maar of dit het enige is waar we straks op moeten letten zullen we zien. Het tig keer een zoekwoord in een tekst te stoppen om deze zo veel mogelijk er in te hebben werkt in ieder geval niet meer. Wilt u meer don’ts weten op het gebied van SEO? lees dan eens "De 14 don'ts bij SEO".

We krijgen steeds meer te zien van Rankbrain en in de toekomst zal dit waarschijnlijk nog veel meer worden. 15-20% van wat we dagelijks opzoeken is nog nooit gegoogled. Ook bij deze zoekwoorden willen ze zo goed mogelijke resultaten geven en met Rankbrain gaat dat lukken.

Conversie gercihte content op je website plaatsen
E-reader: De 10 grootste missers bij het maken van een website! Bespaar jezelf veel tijd & gedoe.

Inclusief schetsvoorstel t.w.v. EURO 100,-

Uiteraard respecteren wij jouw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Backlinks met succes!

Backlinks, wat zijn dat nou eigenlijk? Backlinks zijn links die vanaf een andere website naar uw website verwijzen. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw backlinks een succes worden?

Lees meer
Hoger en beter gevonden worden in Google door SEA & SEO

Het verschil tussen SEA & SEO

Bedrijven die op het internet actief zijn kunnen om de termen SEA en SEO niet meer heen. Het doel van SEO en SEA zijn hetzelfde, namelijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachine te komen. Maar wat houdt het nou eigenlijk in?

Lees meer
Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfecte landingspagina!

Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Het is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een link. Maar hoe creëer je nou de perfecte landingspagina?

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden