Je marketingbudget op de juiste manier inzetten

door Kars Zijlstra

Je marketingbudget op de juiste manier inzetten

Hoe kan je jouw marketingbudget nou het beste in zetten? Het is soms lastig kiezen, met zoveel kanalen waar je je geld aan uit kan geven. Wat is het belangrijkst, en wat verdient het om continu te worden voorzien van geld?

In dit artikel helpen we jou om je marketingbudget beter in te zetten om de beste resultaten te behalen.

Vergelijk de resultaten

Het meten en vergelijken van resultaten is waarschijnlijk het beste middel om te bepalen wat je investeringen uiteindelijk hebben opgeleverd. Je kan een goed beeld krijgen wat wat oplevert, door de resultaten van je marketing kanalen te vergelijken met je kosten. Bloggen kan bijvoorbeeld meer kosten dan adverteren, maar levert ook mogelijk meer op. Wat heeft de meeste waarde voor je onderneming en wat levert het meest op?

Vergelijk de verschillende resultaten van je strategie over een langere periode door ze in een schema te zetten. Met deze informatie kan je een betere verdeling maken voor je marketingbudget. Kanalen die winstgevend zijn, kan je blijven gebruiken. Maar kanalen die je niets opleveren, kan je het best stop zetten. Een strategie die slim is ingericht, zal niet gelijk verbazingwekkende resultaten leveren, maar langzaam maar zeker zullen web verkeer, leads en mogelijkheden je systeem in komen.

In dit artikel staan een aantal redenen waarom bloggen voor jou en je onderneming relevant kan zijn.

Vergelijk de resultaten tijdens dezelfde omstandigheden

Om resultaten correct te vergelijken is het uiteraard van belang dat het tijdens dezelfde omstandigheden gemeten wordt. Werk voor een bepaalde periode met hetzelfde budget en pas dan één van je marketing kanalen aan. Op deze manier kan je goed zien wat voor effect het heeft. Een aantal kanalen waar dit mogelijk is, zijn bijvoorbeeld:

- Bloggen: Het bepalen van op welke dag of op welk tijdstip je blog het best gepubliceerd kan worden, kan lastig zijn. Houdt de frequentie van je blogs hetzelfde, maar verander het tijdstip van het publiceren en vergelijk deze resultaten. Neem hiervan de dagen en tijdstippen die het het best doen als vaste publiceer tijden.
- Social media: Het maken en inplannen van berichten op social media kan erg tijdrovend zijn. Levert dit wel genoeg op? Krijg je er genoeg website bezoek uit? Ook dit kan je meten door op verschillende tijdstippen je berichten te publiceren, en te meten hoeveel doorkliks naar je website je er uit krijgt.
- Adverteren: Om te bepalen wat het beste platform is voor adverteren, kan je op verschillende platformen adverteren met hetzelfde budget en hetzelfde doel, bijvoorbeeld kliks meten of leads meten. Zorg er dus voor dat je dezelfde soort resultaten meet op elk platform. Op deze manier kan je zien welke platformen wel waardevol zijn voor het adverteren van jouw onderneming, en welke niet.

Houd de concurrent in de gaten

Wanneer het product of de dienst die jij levert aangeboden wordt door meer ondernemingen dan alleen die van jou, is het verstandig om deze ondernemingen in de gaten te houden. Nou is het niet aan te raden om je gehele marketing strategie te baseren op wat zij doen, maar blijf toch altijd op ze letten. Wanneer de concurrent goed scoort op een bepaald zoekwoord bij hun doelgroep, kan je bijvoorbeeld ook een artikel schrijven gebaseerd rond dat zoekwoord. Op deze manier zal je meer bezoekers krijgen via dat artikel, en heb je zelfs kans om je concurrent hierop in te halen. Wanneer je alleen artikels en pagina’s maakt zonder te kijken hoe de concurrent dat doet, en waar de doelgroep van de concurrent (en dus jouw doelgroep) naar zoekt, heb je kans dat je je geld aan het verspillen bent.

Probleemloos een goedkope website laten maken professioneel en met eenvoudig CMS zonder risico's

Gebruik Sjablonen

Niet alleen je marketing budget slimmer inzetten is een manier om geld te besparen. Door sjablonen te gebruiken voor verschillende onderdelen van je marketing kan je een hoop tijd en onduidelijkheid besparen. Stel dat je verschillende mensen in dienst hebt. Verschillende mensen werken uiteraard in verschillende stijlen of manieren. De één schrijft boeiende lange teksten voor op je website maar deze zijn niet SEO geoptimaliseerd. En de ander schrijft mogelijk teksten die wel SEO geoptimaliseerd zijn, maar deze zijn maar kort. Dan is het verstandig om regels en kaders te maken waar je marketing onderdelen aan moeten voldoen. Dit bespaart uiteindelijk een hoop aanpassingswerk, tijd en geld. Het voldoet al aan het sjabloon, en hoeft dus nog maar weinig aanpassingen te ondergaan. Op bijna elk marketing onderdeel kan je wel dit sjabloon toepassen zoals op social media content, landingspagina’s of artikels op je blog.

Voeg marketing en verkoop samen

Om uiteindelijk te zien welke marketing strategie een klant oplevert, voeg je marketing en verkoop samen. Een ideale combinatie hiervan is:

1. Marketing focust zich op potentiële leads door een blog, advertentie, social media bericht, et cetera te publiceren.
2. Een lead is geïnteresseerd en laat zijn gegevens achter.
3. Marketing blijft deze lead volgen en blijft waarde bieden tot deze lead een potentiële klant word. Op dat moment geeft marketing alle informatie over de lead aan verkoop.
4. Marketing weet precies hoe de lead is gekomen en weet waar hij in geïnteresseerd is.
5. Deze informatie kan verkoop gebruiken om een gericht en persoonlijk gesprek te voeren met de lead om naar een verkoop toe te werken.

Zonder marketing is verkoop een stuk minder succesvol. De interesses van de lead, die door marketing ontdekt zijn, zorgen er voor dat verkoop precies weet wat aangeboden moet worden. Op deze manier heb je de meeste kans op leads converteren naar klanten. Gepubliceerde blogs of social media berichten die geen of weinig leads hebben opgebracht, laat je wel online, maar je investeert er niet langer tijd in. Of je vervangt ze voor rendabele marketing kanalen, en je marketingbudget zal steeds waardevoller gespendeerd worden en meer opleveren! 

We hopen dat dit artikel jou helpt om je marketing budget beter te verdelen over alle mogelijke kanalen. Bekijk ook ons artikel ‘7 eenvoudige tips voor meer klanten’ voor tips om jouw marketing ook succesvol te laten zijn met een kleiner budget.

VRAGEN

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!