Kars Zijlstra

Creëer de perfecte landingspagina!

door Kars Zijlstra

Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfecte landingspagina!

Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link. Ook kunnen bezoekers via een zoekopdracht op jouw landingspagina komen of via een link in de website. Vaak worden landingpagina’s gebruikt om de gebruiker tot een bepaalde actie aan te sporen. Denk hierbij aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of het downloaden van brochures. Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Maar hoe creëer je nou de perfecte landingspagina?

Landingspagina’s worden gebruikt om gebruikers tot een bepaalde actie aan te sporen of te informeren.

Wanneer gebruik je een landingspagina?

Landingspagina’s worden gebruikt om gebruikers tot een bepaalde actie aan te sporen of te informeren. Denk hierbij aan het promoten van een campagne of specifieke aanbieding. Ook worden landingspagina’s gebruikt om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Als je weet op welke keywords je doelgroep zoekt kan je daar op inspelen door er een landingspagina over te schrijven.

Waar voldoet een goede landingspagina aan?

Om een perfecte landingspagina te creëren moet je op de volgende punten letten:

Als je weet op welke keywords je doelgroep zoekt kan je daar op inspelen door er een landingspagina over te schrijven.

Gebruik de beste zoekwoorden (keywords) voor jouw landingspagina

Elke dag worden zoekmachines beter. Lange teksten met tientallen keren hetzelfde keyword is niet meer nodig. Tegenwoordig kun je ook korte teksten publiceren en tegelijkertijd werken aan je ranking in de zoekmachines. Een keyword kan je ook in de titel gebruiken maar doe dit alleen als het echt past. Verder moet je niet te veel keywords in je tekst gebruiken. Je landingspagina moet namelijk prettig leesbaar blijven. Zorg er wel voor dat je tekst inhoudelijk over je keywords gaat zodat je blijft werken aan je ranking in de zoekmachines.

een landingspagina met een duidelijk doel levert meer resultaat op

Zorg voor een duidelijk doel

Een landingspagina met een duidelijk doel levert meer resultaat op. Zorg daarom dat gebruikers in één zin kunnen zien wat jouw landingspagina inhoudt. Op deze manier maak je de kans op conversie het grootst.

Voor de zakelijke kant maak je bijvoorbeeld een ander soort lay-out dan voor de gewone consument

Bepaal je doelgroep

Voordat je een landingspagina maakt bepaal je eerst de doelgroep. Het is belangrijk om dit te weten zodat je de lay-out hier ook op kan aanpassen. Voor de zakelijke kant maak je bijvoorbeeld een ander soort lay-out dan voor de gewone consument.

Gebruik een pakkende titel waar de kernwoorden in terug komen

Gebruik een pakkende titel waar de kernwoorden in terug komen

Iedereen die kranten of roddelbladen leest weet hoe belangrijk een titel is. De titel zou wel eens de meest belangrijke tekst op een landingspagina kunnen zijn. Zorg dus voor een pakkende titel. Probeer ook je kernwoorden terug te laten komen in je titel. Een pakkende titel vertelt namelijk precies waar de pagina over gaat en wat je er mee bereiken wilt.

Door het overzichtelijk en simpel te houden snappen mensen snel wat het doel van jouw landingspagina is

Hou je landingspagina overzichtelijk en simpel

Het is belangrijk om je landingspagina overzichtelijk en simpel te houden. Door het overzichtelijk en simpel te houden snappen mensen snel wat het doel van jouw landingspagina is. Zo zorg je ervoor dat minder mensen je landingspagina verlaten. Maar hoe maak je het nou overzichtelijk en simpel? Let hiervoor op de volgende punten:

  • Zorg dat je alleen relevante informatie op je pagina hebt staan. Onnodige informatie kan alleen maar zorgen voor afleiding en zo de conversie verlagen.
  • Gebruik titels en kopjes om het overzichtelijk te houden
  • Gebruik passende afbeeldingen die het verhaal ondersteunen
  • Gebruik opsommingen om je belangrijkste punten weer te geven
  • Probeer je content zo makkelijk mogelijk te houden voor de klant
belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold hebt staan.

Boven de vouw

Zorg dat je belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold hebt staan. De fold is het bovenste gedeelte van je landingspagina wat je kan zien zonder te moeten scrollen. De bezoeker moet dus binnen één opslag duidelijk kunnen zien wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Het is ook handig om de voordelen boven de fold te plaatsen. Hiermee kun je een bezoeker namelijk gelijk overhalen om tot actie over te gaan.

Veel bezoekers bekijken waarschijnlijk je landingspagina op hun mobiel of tablet.

Denk aan de smartphone of tablet gebruikers

Veel bezoekers bekijken waarschijnlijk je landingspagina op hun mobiel of tablet. Zorg er daarom voor dat jouw landingspagina net zo goed werkt op een desktop als op een mobiel of tablet. Zo denk je ook aan de smartphone en tablet gebruikers.

Zorg dat je een duidelijke huisstijl voor je advertenties, landingspagina’s en websites hebt.

Zorg voor een duidelijke huisstijl

Gebruikers komen via zoekmachines en advertenties op jouw landingspagina. Het is daarom belangrijk dat ze op een website komen die ze gelijk herkennen van de advertentie. Dezelfde kleuren, plaatjes en tekst. Zo is het voor gebruikers gelijk duidelijk dat ze op de goede pagina zijn en zullen ze de site ook minder snel verlaten. Zorg dus dat je een duidelijke huisstijl voor je advertenties, landingspagina’s en websites hebt.

doet jouw website niet wat hij hoort te doen?

Blijf de voordelen vermelden

Het is heel belangrijk om de voordelen (Unique selling points) van je product of dienst te tonen op je landingspagina. Toon kort en bondig de voordelen van je product. Probeer je voordelen overzichtelijk te houden door middel van:

  • Vinkjes
  • Bullets
  • Iconen
Video’s zijn een effectieve manier om te communiceren met je bezoekers

Een video helpt ook jouw landingspagina

Video’s zijn ook een effectieve manier om te communiceren met je bezoekers. In een video kun je namelijk nog een keer kort en bondig jouw product of dienst uitleggen. Zo haal je misschien de laatste twijfels van de bezoeker weg. Wil je nou ook een video op je website plaatsen? Let dan op de volgende punten:

  • Gebruik geen autoplay 
  • Houd de video kort
  • Laat duidelijk zien wat jouw campagne inhoudt
Een conversieformulier is een heel belangrijk element op een landingspagina en kan voor verschillende doeleinden gebuikt worden

Zorg een voor kort conversieformulier

Een conversieformulier is een heel belangrijk element op een landingspagina en kan voor verschillende doeleinden gebuikt worden. Denk hierbij aan:

  • Diensten aanvragen
  • Offertes te laten aanvragen
  • Producten te verkopen
  • Informatie te verstrekken
  • Gratis demo aanvragen
  • Bel me terug formulier
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief

Zorg daarom ook voor een kort conversieformulier. Dit zorgt ervoor dat meer bezoekers het formulier gaan invullen. Het is belangrijk dat de lengte van het formulier matcht met de waarde van je aanbod. Vraag dus geen onnodige informatie waar je niks aan hebt.

Als je de conversie wil verhogen kan je ook aangepaste teksten en/of buttons gebruiken

Hoe belangrijk een verstuurknop is

Meestal staat er bij een contactformulier ‘Verstuur’ of ‘Submit.’ Dit zijn de standaard teksten die gebruikt worden bij een contactformulier. Als je de conversie wil verhogen kan je ook aangepaste teksten en/of buttons gebruiken. Dit kan je erg helpen om bezoekers toch over te halen tot conversie. Als je dit doet moet je er wel voor zorgen dat je een actieve vorm van tekst gebruikt. Ook moet de kleur goed aansluiten bij je huisstijl. Verder is het slim om een paar verschillende varianten te testen en zo te zien bij welke button de conversie het grootst is. Een paar button teksten die je kan proberen zijn bijvoorbeeld:

  • Start...
  • Krijg...
  • Stop...
  • Probeer nu...
  • Claim...
  • Ontdek...
  • Bereken...
Een professionele en voordelige website zonder zorgen

Duidelijke call-to-action button

Het belangrijkste element op een landingspagina is een call-to-action button. Dit is de button waar een bezoeker op klikt al hij tot actie overgaat. Een goede call-to-action button bestaat uit een aantal punten.

  • De button heeft opvallende en afwijkende kleuren
  • De button bestaat uit enkele woorden
  • De button is actiegericht. Denk hierbij aan buttons zoals
    • contact • aanmelden • link naar ander content • Koop button (webshops).

Zorg ook dat bezoekers bij aankomst op de landingspagina de button direct kunnen zien. Gebruik niet te veel call-to-actions buttons op je landingspagina. Dit zorgt namelijk alleen maar voor afleiding of verwarring.

Wil je zelf landingspagina's aanmaken in Web Made Easy

Stappenplan in Web Made Easy

Wil je zelf landingspagina's aanmaken in Web Made Easy?

Lees hier het stappenplan voor het aanmaken van jouw eigen landingspagina's in Web Made Easy. Maak nu zelf landingspagina’s aan zodat je nog beter gevonden gaat worden.

Bekijk stappenplan
E-reader: Voorkom de 16 grootste valkuilen bij het maken van een website!

Inclusief schetsvoorstel t.w.v. EURO 100,-

Uiteraard respecteren wij jouw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfecte landingspagina!

Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Het is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een link. Maar hoe creëer je nou de perfecte landingspagina?

Lees meer
optimaliseer jouw website om beter in google gevonden te worden

Wil jij ook beter scoren in Google in jouw woonplaats?

In Google bovenaan in je eigen woonplaats? Dat bereik je op deze manier! Als uw bedrijf hoofdzakelijk lokaal haar klanten heeft dan is het niet nodig om in heel Nederland goed gevonden te worden in Google. Om lokaal bekend te worden en bovenaan te staan in de zoekresultaten...

Lees meer
Google bedrijfspagina en SEO?

Leer hoe je in 5 simpele stappen hoog in Google scoort

Een professionele website is de eerste stap naar meer bezoekers en klanten. Maar met een professionele website alleen kom je er nog niet. Iedereen wil natuurlijk dat zijn website het beste wordt gevonden in Google... maar hoe doe je dit nou precies?

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Copyright 2018 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden