Kars Zijlstra

Creëer de perfecte landingspagina!

door Kars Zijlstra

Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfecte landingspagina!

 Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link. Ook kunnen bezoekers via een zoekopdracht op uw landingspagina komen of via een link in de website. Vaak worden landingpagina’s gebruikt om de gebruiker tot een bepaalde actie aan te sporen. Denk hierbij aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of het downloaden van brochures. Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Maar hoe creëert u nou de perfecte landingspagina?

Landingspagina’s worden gebruikt om gebruikers tot een bepaalde actie aan te sporen of te informeren.

Wanneer gebruikt u een landingspagina?

Landingspagina’s worden gebruikt om gebruikers tot een bepaalde actie aan te sporen of te informeren. Denk hierbij aan het promoten van een campagne of specifieke aanbieding. Ook worden landingspagina’s gebruikt om de vindbaarheid van uw website te verbeteren. Als u weet op welke keywords uw doelgroep zoekt kan u daar op inspelen door er een landingspagina over te schrijven.

Waar voldoet een goede landingspagina aan?

Om een perfecte landingspagina te creëren moet u op de volgende punten letten:

Als je weet op welke keywords je doelgroep zoekt kan je daar op inspelen door er een landingspagina over te schrijven.

Gebruik de beste zoekwoorden (keywords) voor uw landingspagina

Elke dag worden zoekmachines beter. Lange teksten met tientallen keren hetzelfde keyword is niet meer nodig. Tegenwoordig kunt u ook korte teksten publiceren en tegelijkertijd werken aan u ranking in de zoekmachines. Een keyword kan u ook in de titel gebruiken maar doe dit alleen als het echt past. Verder moet u niet te veel keywords in uw tekst gebruiken. Uw landingspagina moet namelijk prettig leesbaar blijven. Zorg er wel voor dat uw tekst inhoudelijk over u keywords gaat zodat u blijft werken aan u ranking in de zoekmachines.

een landingspagina met een duidelijk doel levert meer resultaat op

Zorg voor een duidelijk doel

Een landingspagina met een duidelijk doel levert meer resultaat op. Zorg daarom dat gebruikers in één zin kunnen zien wat uw landingspagina inhoudt. Op deze manier maakt u de kans op conversie het grootst.

Voor de zakelijke kant maak je bijvoorbeeld een ander soort lay-out dan voor de gewone consument

Bepaal uw doelgroep

Voordat u een landingspagina maakt bepaalt u eerst de doelgroep. Het is belangrijk om dit te weten zodat u de lay-out hier ook op kan aanpassen. Voor de zakelijke kant maakt u bijvoorbeeld een ander soort lay-out dan voor de gewone consument.

Gebruik een pakkende titel waar de kernwoorden in terug komen

Gebruik een pakkende titel waar de kernwoorden in terug komen

Iedereen die kranten of roddelbladen leest weet hoe belangrijk een titel is. De titel zou wel eens de meest belangrijke tekst op een landingspagina kunnen zijn. Zorg dus voor een pakkende titel. Probeer ook uw kernwoorden terug te laten komen in uw titel. Een pakkende titel vertelt namelijk precies waar de pagina over gaat en wat u ermee bereiken wilt.

Door het overzichtelijk en simpel te houden snappen mensen snel wat het doel van jouw landingspagina is

Houdt uw landingspagina overzichtelijk en simpel

Het is belangrijk om uw landingspagina overzichtelijk en simpel te houden. Door het overzichtelijk en simpel te houden snappen mensen snel wat het doel van uw landingspagina is. Zo zorgt u ervoor dat minder mensen uw landingspagina verlaten. Maar hoe maakt u het nou overzichtelijk en simpel? Let hiervoor op de volgende punten:

  • Zorg dat u alleen relevante informatie op uw pagina hebt staan. Onnodige informatie kan alleen maar zorgen voor afleiding en zo de conversie verlagen.
  • Gebruik titels en kopjes om het overzichtelijk te houden
  • Gebruik passende afbeeldingen die het verhaal ondersteunen
  • Gebruik opsommingen om uw belangrijkste punten weer te geven
  • Probeer uw content zo makkelijk mogelijk te houden voor de klant
belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold hebt staan.

Boven de vouw

Zorg dat je belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold hebt staan. De fold is het bovenste gedeelte van uw landingspagina wat u kan zien zonder te moeten scrollen. De bezoeker moet dus binnen één opslag duidelijk kunnen zien wie u bent, wat u doet en wat u wilt. Het is ook handig om de voordelen boven de fold te plaatsen. Hiermee kunt u een bezoeker namelijk gelijk overhalen om tot actie over te gaan.

Veel bezoekers bekijken waarschijnlijk je landingspagina op hun mobiel of tablet.

Denk aan de smartphone of tablet gebruikers

Veel bezoekers bekijken waarschijnlijk je landingspagina op hun mobiel of tablet. Zorg er daarom voor dat uw landingspagina net zo goed werkt op een desktop als op een mobiel of tablet. Zo denkt u ook aan de smartphone en tablet gebruikers.

Zorg dat je een duidelijke huisstijl voor je advertenties, landingspagina’s en websites hebt.

Zorg voor een duidelijke huisstijl

Gebruikers komen via zoekmachines en advertenties op uw landingspagina. Het is daarom belangrijk dat ze op een website komen die ze gelijk herkennen van de advertentie. Dezelfde kleuren, plaatjes en tekst. Zo is het voor gebruikers gelijk duidelijk dat ze op de goede pagina zijn en zullen ze de site ook minder snel verlaten. Zorg dus dat u een duidelijke huisstijl voor uw advertenties, landingspagina’s en websites hebt.

doet jouw website niet wat hij hoort te doen?

Blijf de voordelen vermelden

Het is heel belangrijk om de voordelen (Unique selling points) van uw product of dienst te tonen op uw landingspagina. Toon kort en bondig de voordelen van uw product. Probeer u voordelen overzichtelijk te houden door middel van:

  • Vinkjes
  • Bullets
  • Iconen
Video’s zijn een effectieve manier om te communiceren met je bezoekers

Een video helpt ook uw landingspagina

Video’s zijn ook een effectieve manier om te communiceren met uw bezoekers. In een video kunt u namelijk nog een keer kort en bondig uw product of dienst uitleggen. Zo haalt u misschien de laatste twijfels van de bezoeker weg. Wilt u nou ook een video op uw website plaatsen? Let dan op de volgende punten:

  • Gebruik geen autoplay 
  • Houd de video kort
  • Laat duidelijk zien wat uw campagne inhoudt
Een conversieformulier is een heel belangrijk element op een landingspagina en kan voor verschillende doeleinden gebuikt worden

Zorg een voor kort conversieformulier

Een conversieformulier is een heel belangrijk element op een landingspagina en kan voor verschillende doeleinden gebuikt worden. Denk hierbij aan:

  • Diensten aanvragen
  • Offertes te laten aanvragen
  • Producten te verkopen
  • Informatie te verstrekken
  • Gratis demo aanvragen
  • Bel me terug formulier
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief

Zorg daarom ook voor een kort conversieformulier. Dit zorgt ervoor dat meer bezoekers het formulier gaan invullen. Het is belangrijk dat de lengte van het formulier matcht met de waarde van uw aanbod. Vraag dus geen onnodige informatie waar u niks aan hebt.

Als je de conversie wil verhogen kan je ook aangepaste teksten en/of buttons gebruiken

Hoe belangrijk een verstuurknop is

Meestal staat er bij een contactformulier ‘Verstuur’ of ‘Submit.’ Dit zijn de standaard teksten die gebruikt worden bij een contactformulier. Als u de conversie wilt verhogen kunt u ook aangepaste teksten en/of buttons gebruiken. Dit kunt u erg helpen om bezoekers toch over te halen tot conversie. Als u dit doet moet u er wel voor zorgen dat u een actieve vorm van tekst gebruikt. Ook moet de kleur goed aansluiten bij uw huisstijl. Verder is het slim om een paar verschillende varianten te testen en zo te zien bij welke button de conversie het grootst is. Een paar button teksten die u kunt proberen zijn bijvoorbeeld:

  • Start...
  • Krijg...
  • Stop...
  • Probeer nu...
  • Claim...
  • Ontdek...
  • Bereken...
Een professionele en voordelige website zonder zorgen

Duidelijke call-to-action button

Het belangrijkste element op een landingspagina is een call-to-action button. Dit is de button waar een bezoeker op klikt al hij tot actie overgaat. Een goede call-to-action button bestaat uit een aantal punten.

  • De button heeft opvallende en afwijkende kleuren
  • De button bestaat uit enkele woorden
  • De button is actiegericht. Denk hierbij aan buttons zoals
    • contact • aanmelden • link naar ander content • Koop button (webshops).

Zorg ook dat bezoekers bij aankomst op de landingspagina de button direct kunnen zien. Gebruik niet te veel call-to-actions buttons op uw landingspagina. Dit zorgt namelijk alleen maar voor afleiding of verwarring.

Wil je zelf landingspagina's aanmaken in Web Made Easy

Stappenplan in Web Made Easy

Wilt u zelf landingspagina's aanmaken in Web Made Easy?

Lees hier het stappenplan voor het aanmaken van uw eigen landingspagina's in Web Made Easy. Maak nu zelf landingspagina’s aan zodat u nog beter gevonden gaat worden.

Bekijk stappenplan
voorbeeld van e-reader
Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Linken van een website naar je eigen website

Backlinks met succes!

Backlinks, wat zijn dat nou eigenlijk? Backlinks zijn links die vanaf een andere website naar uw website verwijzen. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw backlinks een succes worden?

Lees meer
Hoger en beter gevonden worden in Google door SEA & SEO

Het verschil tussen SEA & SEO

Bedrijven die op het internet actief zijn kunnen om de termen SEA en SEO niet meer heen. Het doel van SEO en SEA zijn hetzelfde, namelijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachine te komen. Maar wat houdt het nou eigenlijk in?

Lees meer
Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een externe of interne link

Creëer de perfecte landingspagina!

Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Het is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een link. Maar hoe creëert u nou de perfecte landingspagina?

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden