Kars Zijlstra

De ultieme e-mail marketing strategie

door Kars Zijlstra

De ultieme e-mail marketing strategie

Het is goedkoper om een bestaande klant nogmaals te laten bestellen, dan een nieuwe klant te werven. Hierbij hoeft u slechts voor 2 dingen te zorgen:

- De klant moet tevreden zijn over het eerste product of dienst die ze hebben ontvangen.
- De klant moet weten dat u er voor hem bent.

Uiteraard zal u er altijd binnen uw ondernemingen naar streven om goede producten en diensten te leveren, daarom richten we ons in dit artikel vooral op het tweede punt: ‘De klant moet weten dat u er voor hem bent’. En dit kan het makkelijkst en goedkoopst gedaan worden via e-mail!

Hoe krijg ik meer klanten en bezoekers op mijn website?

E-mail marketing

Bij e-mail marketing verstuurt u vanuit een bedrijf een e-mail naar bezoekers of klanten, en klant specifieke advertenties naar bestaande klanten.
Wanneer het goed ingezet word, kan e-mail marketing een belangrijk en effectief middel zijn om meer bezoekers naar uw website te verwijzen, nieuwe klanten te werven en de relatie met de bestaande klant te onderhouden.

E-mail marketing is zeer goedkoop in verhouding tot andere marketing technieken, en heeft de mogelijkheid om veel te verkopen. Een e-mail is makkelijk te verzenden via Outlook en duurt nog geen 5 minuten. Nou is een e-mail sturen via Outlook niet de meest professionele optie, dus daar komen we later in het artikel nog op terug.

redenen om met je klanten te mailen

Redenen voor een e-mail

Als eerst kijken we naar wanneer we een klant kunnen mailen. En klant kan op verschillende tijden gemaild worden. De volgende voorbeelden zijn van nadat een klant een product of dienst heeft ontvangen.

- Een bepaald aantal dagen of weken na het leveren van het product of dienst.
Het perfecte moment om een klant te vragen of ze tevreden zijn over het product of dienst, en of ze een recensie willen schrijven. Deze recensies hebben dan weer invloed op het overtuigen van toekomstige klanten.

- De verjaardag van een klant
Feliciteer uw klant en bied eventueel een korting aan als cadeau.

- Op een feestdag
Bied in deze mail een seizoen-gerelateerd product aan voor bijvoorbeeld Vader- of Moederdag, Pasen, Kerstmis, et cetera.

- Voor een update van een gekocht product of een verwant product
Een klant heeft bijvoorbeeld een mobiele telefoon gekocht, en hier komt een nieuw model van uit. Of er komt nieuwe accessoires van de telefoon uit.

- Nieuwsbrief
Een wekelijks of maandelijkse mail om klanten consistent waardevolle informatie te sturen.

Er zijn dus meer dan genoeg manieren en tijden om een klant een email te sturen.

Soorten redenen om te mailen met mensen

Al deze redenen en tijden kan je opdelen in 2 groepen:

- Algemene mails: feestdag, nieuwsbrief, bepaalde tijd na leveren
- Klant specifieke mails: verjaardag, update product / verwant product

Algemene mails kunnen al gestuurd worden wanneer u alleen een naam en email-adres van een klant heeft. Klant specifieke mails kunnen echter alleen gestuurd worden wanneer u verdere klant specifieke informatie hebt. Deze informatie verbinden aan uw mailinglijst kost echter vaak meer tijd en/of geld.

Deze mails kunnen op verschillende manieren verstuurd worden, en ook op verschillende niveaus. Deze niveaus kunnen vertaald worden naar: Hoe hoger het niveau, hoe hoger de kosten / opbrengsten.

Kleine mailinglijsten kunnen nog best onderhouden worden door mails te sturen met services als Outlook. Dit wil niet zeggen dat dit soort services slecht zijn, maar u bent wel beperkt in uw mogelijkheden. Algemene mails kunnen hier goed verstuurd mee worden tot een bepaalde hoeveelheid klanten. Klant specifieke mails zijn lastiger om hiermee te sturen, en statistieken zijn ook lastig te meten.

Waarom is mailchimp handig?

Mailproviders

Een meer professionele optie zijn mailproviders. Dit zijn online e-mail marketing diensten, waar u alleen een account aan hoeft te maken, en zij nemen u de technische kant van het mailen uit handen. Verschillende voordelen van deze providers zijn:

- Makkelijk personaliseren van e-mails
- Grote mailingen zijn vaak geen probleem
- E-mails komen aan, geen problemen met spamfilters
- Het meten van het aantal doorkliks en dergelijke is makkelijk

Een van deze mailproviders is bijvoorbeeld Mailchimp. Voor meer informatie over deze service, bekijk ons artikel ‘Hoe werkt Mailchimp?’. Belangrijk is om te ontdekken welk van deze opties het beste past bij uw e-mail marketing strategie en welk het meest succesvol is voor uw onderneming.
We hopen dat dit artikel u helpt bij het kiezen van de beste e-mail marketing strategie voor uw onderneming.

voorbeeld van e-reader
Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Nieuwe klanten is krijgen is moeilijker dan de al klanten te houden

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heeft u een basis nodig van klanten die keer op keer bij uw terugkomen. Het is een goede reden om uw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer
Klaar voor meer abonnees op je nieuwsbrief

Klaar voor meer abonnees op uw nieuwsbrief?!

E-mailmarketing is een belangrijke manier om meer klanten te genereren. Een goede nieuwsbrief kunt u daar perfect bij helpen. Maar hoe zorgt u nou voor meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief?

Lees meer
Hoe krijg je meer klanten uit jouw netwerk?

Hoe krijgt u klanten uit uw netwerk?

Wij willen u helpen om meer mensen over uw bedrijf te laten praten zodat u ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor u. Volg deze tips en u zult zien dat u meer doorverwezen kanten zult krijgen...

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden