Kars Zijlstra

4 Facebook tips die jou kunnen helpen

door Kars Zijlstra

4 Facebook tips die jou kunnen helpen

We hebben het al een keer gehad over hoe je meer klanten kan krijgen door social media. Daar hebben we het kort gehad over facebook. Maar Facebook kan nog meer. Daarom wil ik het met jou hebben over Facebook, wat jij er mee kan en hoe het jouw bedrijf kan helpen.

Voor we beginnen…
Voor het geval je nog nooit van Facebook gehoord hebt: Facebook is een social media kanaal die door jong en oud bezoekt wordt. Daarom raad ik je aan om (als je nog geen account hebt) een facebook account aan te maken voor jouw bedrijf. Maak dan een bedrijfspagina aan. Gebruik niet een persoonlijk profiel voor Facebook als bedrijf. Dit staat Facebook niet toe, en je account kan verwijderd worden. Meer weten over Facebook bedrijfspagina’s of hoe je er een aanmaakt? lees dan eens ‘Hoe maak je een facebook bedrijfspagina’.

ga live op facebook met je bedrijf

1. Facebook live

Misschien heb je het al gezien op facebook. Je kunt nu live video’s plaatsen op facebook. Maar wat heb jij eraan als bedrijf? Misschien is het eerste wat in je opkomt: ‘niks’. Maar oordeel niet te snel. Je kunt op deze manier snel en handig informatie verspreiden, vragen beantwoorden en meer. Facebook wil deze nieuwe manier van content delen promoten. Dit gaat gebeuren door video’s die live zijn hoger en eerder te laten zien in de tijdlijn van jouw volgers dan andere content. Hier kan jij je voordeel uithalen. Niet alleen omdat veel bedrijven deze optie nog links laten liggen, maar ook omdat je sneller gezien wordt door jouw volgers. Mensen besteden 3x zoveel tijd aan video’s die live zijn dan video’s die niet meer live zijn. Hier kan je veel voordeel uit halen. Ook kan je nog abonnees verzamelen voor jouw live uitzendingen. Ze krijgen dan meteen een melding wanneer je live gaat. Je kunt zelfs nog zien hoeveel mensen kijken en of er vrienden van jou naar hetzelfde kijken.

Hoe werkt het? Dat is simpel. Live filmen doe je het makkelijkst via een smartphone. Het maakt niet uit of je jouw telefoon horizontaal of verticaal hebt tijdens het filmen. Het beeld is namelijk altijd vierkant. Om te beginnen met live gaan, klik je op het “live” icoontje in de facebook app. Nadat je jouw uitzending een passende titel geeft ga je live. Meteen kun je zien wie er online komt met naam en locatie. Mensen kunnen vragen stellen die jij direct kunt lezen en je kunt tussen de verschillende vragen scrollen. Ga je live via jouw persoonlijke account dan kan je kiezen wie jou live kunnen volgen. Daarna kan je uitzending delen via jouw bedrijfspagina door de URL van de uitzending te delen. Tip: vergeet tijdens het filmen niet om je telefoon stil te houden.

pas je facebook url aan

2. URL

Dit is misschien maar een klein detail maar het kan jou helpen. Heb je al eens gekeken naar de link die jouw bedrijfspagina en account heeft. Want die kan je aanpassen naar jouw eigen (bedrijfs)naam. Dit moet je wel zelf doen. Als je dat niet doet geeft Facebook jou een willekeurige link. Dit zorgt ervoor dat je minder goed gevonden wordt. Om dit aan te passen ga je naar instellingen, en daar pas je de gebruikersnaam aan. Doe dit voor zowel je account als je bedrijfspagina. Dit is zo gedaan en zorgt ervoor dat je een stuk beter gevonden kan worden.

Adverteren op Facebook is een goede manier om klanten binnen te halen

3. Adverteren op facebook

Om te beginnen wil ik zeggen dat dit over het betaald adverteren op Facebook zelf gaat. Facebook heeft de optie om reclame te maken. Meerdere websites bieden dit aan. Google biedt bijvoorbeeld deze service ook aan. Maar wat facebook makkelijker maakt zijn een aantal punten:

1. Facebook heeft minder richtlijnen dan Google. Hierdoor kan je veel goedwerkende strategieën gebruiken op Facebook die Google niet meer ondersteund.

2. Je wordt beter gezien. Dit komt omdat wanneer je bij Google reclame maakt, mensen bepaalde termen moeten gebruiken voordat je zichtbaar bent. Facebook laat jouw advertentie zien op basis van gegevens van zijn gebruikers. Hierdoor kom je sneller bij jouw doelgroep. Gebruik zoekwoorden die jij belangrijk vindt om mee gevonden te worden. Dit kunnen onderwerpen, interesses, hobby’s, boeken, personen enz. zijn. Bedenk daarom goed met welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden.

3. Je kunt betalen per klik of weergave van jouw advertentie. Ik raad je aan per klik te betalen. Zo betaal je alleen voor de geïnteresseerden die meer willen weten. Als je per weergave betaalt kan het snel uit de hand lopen. Bepaal ook van tevoren hoeveel je er aan uit wilt geven. Hou dit bedrag in je achterhoofd wanneer je jouw advertentie maakt.

plaats een actieknop op facebook

4. Plaats een actie knop op jouw bedrijfspagina

Is het je al opgevallen dat bijna alle bedrijfspagina’s een actie knop hebben? De knop kan verschillen van ‘boek nu’ tot ‘game spelen’. Het is twee tellen werk om ook een knop op jouw bedrijfspagina te hebben. Het zorgt er voor dat bezoekers van jouw bedrijfspagina tot actie komen. Je hebt verschillende keuzes. Ga naar je bedrijfspagina en druk op de knop ‘toevoegen’ rechts onder de omslagfoto. Je kunt nu kiezen uit 11 opties. Nu boeken, nu bellen, contact met ons opnemen, bericht versturen, app gebruiken, game spelen, shoppen, registreren, video bekijken, e-mail sturen en meer informatie. Kies de optie die het best bij jouw bedrijf past en voeg de knop toe. Je kunt er ook meerdere plaatsen. Zorg ervoor dat ze goed werken en waarde toevoegen aan jouw bedrijfspagina.

Dit zijn mijn 4 tips voor facebook. Probeer ze eens uit en kijk of ze voor jouw bedrijf werken. Wist je al dat web made easy ook op Facebook te vinden is? Volg ons op Facebook en blijf altijd op de hoogte voor wanneer er weer een artikel online komt.

E-reader: Voorkom de 16 grootste valkuilen bij het maken van een website!

Inclusief schetsvoorstel t.w.v. EURO 100,-

Uiteraard respecteren wij jouw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die jouw website tot een succes maken!

Zitten jouw klanten op LinkedIn? Dan doe je er verstandig aan om ook als bedrijf aanwezig te zijn op LinkedIn

De voordelen van een bedrijfspagina op LinkedIn

LinkedIn is een gratis online social netwerk dat zich vooral richt op vakmensen. Zitten jouw klanten op LinkedIn? Dan doe je er verstandig aan om ook als bedrijf aanwezig te zijn op LinkedIn.

Lees meer
google-mijn-bedrijf-is-een-gratis-service-van-google-waarmee-je-beter-gevonden-kan-worden-in-google

Hoe maak je een Facebook bedrijfspagina?

Facebook is ideaal om jouw bedrijf te promoten. Alleen hoe pak je dat aan? Door een bedrijfspagina voor jouw bedrijf te maken. Maar hoe doe je dat? Wij laten het jou zien...

Lees meer
Hoe doet jouw bedrijf content marketing goed?

Hoe doe je content marketing goed?

Steeds meer bedrijven doen aan content marketing. Ze plaatsen interessante content op hun website en promoten dat op social media. Op deze manier krijgen ze meer bezoekers op hun websites die ook terugkomen...

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem

Laat social media jouw bedrijf ondersteunen

Terug naar blog overzicht

Copyright 2018 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden