Hoe krijgt u klanten uit uw netwerk?

door Kars Zijlstra

Hoe krijgt u klanten uit uw netwerk?

Misschien heeft u weleens iemand horen zeggen ‘’Doorverwezen klanten zijn betere klanten”. Dit is misschien raar om te zeggen, maar het is waar. Stelt u voor: u praat met uw buurman. Hij is op zoek naar een schilder. Hij weet dat u net uw huis hebt laten schilderen en vraagt daarom bij wie u het heeft laten doen. U vertelt wie u heeft ingehuurd en over uw ervaringen. U buurman besluit het ook bij die schilder te laten doen. De buurman is door u doorgestuurd naar de door uw genoemde schilder. Dit was maar een voorbeeld, maar dit gebeurt vaker dan u denkt.

Uit de praktijk blijkt dat klanten die doorverwezen zijn vaak makkelijker te helpen zijn. Dit heeft meerdere redenen:

- Doorverwezen klanten praten makkelijker over bedragen.
Doorverwezen klanten weten wat ze van u kunnen verwachten. Ook weten ze al hoeveel ze ongeveer moeten betalen. Dit is vaak al van tevoren besproken met de doorverwijzer. Hierdoor speelt de prijs een minder grote rol in de overeenkomst dan anders.

- Het kost u minder tijd en geld.
U hoeft de klanten niet zelf te overtuigen waarom uw product of dienst beter is. Dit komt omdat een bekende al verteld heeft wat de voordelen zijn van uw product of dienst. Ook betekend dit voor u dat u geen reclame hebt hoeven maken voor deze klant. Dat bespaart u weer geld.

- Klanten die doorverwezen zijn hebben meestal meer geduld en zijn eerder tevreden.
Dit komt omdat doorverwezen klanten weten wat ze krijgen. Dit komt doordat ze al ervaringen van een bekende hebben gehoord. Klanten onder elkaar praten ook over de negatieve kanten van uw dienst of product. Zo krijgen doorverwezen klanten het beste beeld over uw bedrijf. Ze weten dat het goed zal komen en dat ze tevreden zullen zijn.

- Doorverwezen klanten wijzen anderen door
Een doorverwezen klant is eerder geneigd om uw bedrijf door te verwijzen aan een ander. Wat u weer meer bekendheid en meer klanten geeft.

7 tips

Wij willen u helpen om meer mensen over uw bedrijf te laten praten, zodat u ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor u. Volg deze tips en u zult zien dat u meer doorverwezen klanten zult krijgen.

1. Vraag het aan de juiste persoon

Voordat u een doorverwijzing vraagt aan uw klant is het handig om na te denken aan wie u het vraagt. Het is handiger om aan iemand te vragen met veel kennissen dan aan iemand die weinig mensen kent. Ook is het handiger iemand te vragen waarvan de mening gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld: u verkoopt telefoons. Dan is het handiger om aan een jongere te vragen dan aan een 65 plusser om uw product te promoten. De mening van de 65 plusser wordt over het algemeen meer gewaardeerd. Maar niet zo snel op het gebied van telefoons. Daarom is het handig om goed na te denken aan wie u een doorverwijzing vraagt.

2. VRAAG KLANTEN OF ZE JOU WILLEN DOORVERWIJZEN

Wees niet bang om te vragen aan uw klanten of ze uw bedrijf willen promoten. Dit moet u niet zien als smeken om klandizie. Als u het vraagt met het idee dat u loopt te smeken voor klanten dan komt dat ook snel zo over. Maar denk eens aan het feit dat mensen graag elkaar helpen. Onbewust of bewust wil iedereen graag mensen helpen. Dit geldt ook voor het doorverwijzen van mensen. Uw klanten zijn tevreden over u. Waarom zouden ze hun kennissen dan niet willen helpen door uw bedrijf aan te raden?

3. Vertel wat uw bedrijf uniek maakt

Vertel klanten waar u en uw bedrijf in uitblinken. Is dat uw vaste prijs, unieke aanpak, snelle levering of nog iets anders? Vertel het aan uw klant. Zo weten uw klanten waarom ze bij u beter terecht zijn dan bij je concurrent.

4. VERTEL WIE u ZOekT ALS KLANT

U hoeft het er niet te dik op te leggen wie u zoekt. Maar het helpt wel als u uw klanten een klein duwtje in de rug geeft. Dit kan al met één zin. Bijvoorbeeld: u bent schilder van huizen. Dan is uw doelgroep mensen met een eigen koophuis. U kunt bijvoorbeeld zeggen tegen uw klanten dat u graag samenwerkt met eigenaren van koophuizen.

5. Denk aan de timing

Als klanten tevreden zijn en ze u bedanken of vertellen dat u goed werk geleverd hebt, dan is het de tijd om over een doorverwijzing te beginnen. Mocht er veel mis zijn gegaan en de klant is niet zo blij, want hoe graag we dit willen voorkomen gebeurt dit soms ook, is het niet handig om dit te vragen. Ook is het verstandig om dit niet te vroeg te vragen omdat u en uw klant dan nog niet weten hoe de samenwerking loopt. Als uw samenwerking met de klant ten einde loopt is het handig om een doorverwijzing te vragen. Mocht uw diensten/producten verkopen waarbij u langdurig samenwerkt met de klant dan kunt u het al eens eerder vragen. Maar alleen als de samenwerking goed gaat.

6. LAAT HET CONTACT NIET VERWATEREN

Stelt u voor, een klant vertelt u dat hij wel iemand weet die uw hulp kan gebruiken. Neem dan op tijd contact op. Niet alleen laat dit zien aan uw toekomstige klant dat u inzet toont maar hierdoor kan uw bestaande klant u helpen. Misschien wilt uw bestaande klant hier bij helpen door een afspraak te regelen. Neem daarom altijd op tijd contact op.

7. Vergeet de doorverwijzers niet

Dankzij uw doorverwijzende klanten heeft u nieuwe klanten gekregen. Vergeet daarom niet de doorverwijzers te bedanken. Bedank altijd uw klanten die mensen doorverwezen hebben naar u. Dit geeft uw doorverwijzers een gevoel van herkenning. Ook kunt u uw doorverwijzers vertellen of het gelukt is of niet met de doorverwijzer. Hiermee laat u uw dank zien. Tevens kunt u overwegen om presentjes te geven aan de doorverwijzers. Dit moet u niet zien als een manier om nog meer doorverwezen klanten van de bestaande doorverwijzers te krijgen. Dit kan een oplopende bonus zijn. Bijvoorbeeld: u geeft sportlessen. U kunt dan deze oplopende bonus geven. 1ste doorverwezen klant, u krijgt een sporttas. Bij 3 doorverwezen klanten krijgt u een korting op uw abonnement. Bij 5 doorverwezen klanten krijgt u een sportles gratis. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde doorverwijzers graag nog meer mensen doorverwijzen. Maar dit is ook een mooie manier om uw doorverwijzers te bedanken.

Als u deze tips zult gaan volgen zult u zien dat u steeds meer doorverwezen klanten zal mogen helpen. Probeer het eens en kijk of het voor uw bedrijf werkt.

Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heeft u een basis nodig van klanten die keer op keer bij uw terugkomen. Het is een goede reden om uw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer

Klaar voor meer abonnees op uw nieuwsbrief?!

E-mailmarketing is een belangrijke manier om meer klanten te genereren. Een goede nieuwsbrief kunt u daar perfect bij helpen. Maar hoe zorgt u nou voor meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief?

Lees meer

Hoe krijgt u klanten uit uw netwerk?

Wij willen u helpen om meer mensen over uw bedrijf te laten praten zodat u ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor u. Volg deze tips en u zult zien dat u meer doorverwezen kanten zult krijgen...

Lees meer
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden