Kars Zijlstra

Jouw marketing automatiseren

door Kars Zijlstra

uw marketing automatiseren

Automatisering kan van groot belang zijn voor uw onderneming. Veel saaie en terugkomende taken kan u gemakkelijk automatiseren. Dit scheelt vaak een hoop tijd, en mogelijk geld. Marketing automatisering bestaat uit 2 dingen: De software en hoe je deze gebruikt.

In dit artikel komt voornamelijk het tweede gedeelte aan bod. Hoe gebruikt u de software?

Stuur altijd een bevestigingsmail na dat iemand wat heeft besteld

De saaie en terugkomende taken

Er zijn heel veel taken, zowel groot als klein, die u kan automatiseren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Bevestigingsmails
Een e-mail die automatisch gestuurd wordt wanneer een klant/bezoeker iets besteld of een contactformulier invult. Deze e-mails kunnen ook volledig gepersonaliseerd worden. Stel dat iemand vrijdagmiddag laat nog een contactformulier invult. Een half uur later kan u dan bijvoorbeeld automatisch de volgende mail laten sturen:

“Beste <<voornaam>>,
Bedankt voor uw contactaanvraag. Het gaat mij vandaag helaas niet meer lukken om uw vraag nog te beantwoorden, maar ik verzeker u er van dat u maandag antwoord hebt.

Alvast een fijn weekend!

Met vriendelijke groet,
Kars Zijlstra”

Hoe kan je social media gebruiken voor meer klanten?

Notificaties naar leads verzenden
Wanneer er genoeg informatie is over een lead, of deze heeft een bepaalde actie uitgevoerd, dan kan je automatisch een mail laten versturen naar de lead of er contact mag worden opgenomen.

Herinneringen
Automatisering kan toegepast worden op alle soorten herinneringen. Bijvoorbeeld verstuurde offertes, waar een klant nog niet op heeft gereageerd. Dit soort mails kunnen met verschillende criteria worden gestuurd.

Crossell / Upsell
Stel, iemand heeft een schooltas gekocht voor zijn zoontje op jouw website. Wanneer je ook de leeftijd van het kind weet, kan je verschillende aanbiedingen doen die gefocust zijn op de leeftijd en geslacht van het kind.

Wanneer een schooljaar begint is het bijvoorbeeld de perfecte tijd om schooltassen / broodtrommels aan te bieden. En dit proces kan je elk jaar volledig geautomatiseerd herhalen.

Hoe verkoopt uw product zichzelf?

De leadflow

Wanneer u wil dat uw marketing automatisering succesvol zal zijn, moet u er voor zorgen dat u de leadflow voor uw onderneming goed in kaart heeft gebracht. Alleen pas hierna kan u ook echt gaan automatiseren. Verschillende vragen die u moet beantwoorden voor uw Leadflow zijn bijvoorbeeld:

- Wat is de juiste lead? Welke industrie, welke functie, welke locatie, et cetera
- Wat voor acties maken bezoekers vaak wat er voor zorgt dat ze geconverteerd worden naar leads? (bijvoorbeeld een bepaalde pagina bezoeken)
- Hoeveel mensen zijn er betrokken bij een salesproces?
- Hoe lang duurt een gemiddeld salesproces?

Het proces dat een lead doorloopt is beter in kaart te brengen wanneer u antwoord heeft op deze vragen, en weet u wanneer welke communicatie gebruikt moet worden. Het maken van een leadflow gaat nog veel verder dan alleen dit stukje, maar dit zal u zeker een goed idee geven voor wat er moet gebeuren voordat u deze gaat maken.

tip: regeer snel op je klanten

Snel reageren

Snel reageren geldt uiteraard ook voor marketing en verkoop in het algemeen, en niet alleen voor marketing automatisering.

Wanneer iemand snel een reactie verwacht, zorg er dan ook voor dat deze geen half uur duurt. Het liefst zelfs binnen 5 minuten. Hoe aannemelijker het is dat een lead kant gaat worden, hoe belangrijker dit word.

In punt 1 hebben we al laten zien hoe je dit grotendeels kan automatiseren

DE JUISTE CONTENT VOOR HET JUISTE MOMENT

Als het goed is weet u, wanneer u een uitgebreide leadflow heeft gemaakt, op welk moment er behoefte is aan welke informatie. Met het juiste marketing automatisering systeem kan u informatie dus ook op het gewenste moment sturen.

Het verschil tussen de juiste marketing automatisering software en standaard e-mail marketing programma’s is dat u informatie kan laten sturen op basis van bepaalde ‘triggers’. Dus bijvoorbeeld wanneer een bepaalde link geklikt wordt of een bepaalde pagina bezocht wordt. Op deze manier weet u zeker dat de informatie die u stuurt echt waardevol is voor de lead.

Gebruik leadscoring

Met leadscoring kan u een lead een bepaalde score toe. Ze krijgen deze score door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor de nieuwsbrief, of te drukken op een link. Deze scores in combinatie met andere gegevens kan u helpen bepalen hoe aannemelijk het is dat deze lead klant gaat worden, en hoe en wanneer deze lead benadert moet worden.

Met lead scoring weet u precies wanneer een lead benaderd moet worden of wanneer een lead klaar is voor de volgende stap in uw verkoop systeem. Op deze momenten kan u dus een automatische e-mail laten sturen.

We hopen dat dit artikel u helpt met automatisering en dat het u uiteindelijk een hoop tijd en moeite zal schelen.

voorbeeld van e-reader
Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Is uw inspiratietank leeg? Lees deze blog om op idee├źn te komen!

Waar moet ik nou eigenlijk een blog over schrijven?

Bent u een beginnende blogger of is uw inspiratietank op en is het moeilijk om geschikte onderwerpen te vinden om over te schrijven? Heeft u uw dag niet en is uw creativiteit even weg? Dan helpen deze tips u om op ideeën te komen!

Lees meer
Wil je jouw zakelijke mail ook graag koppelen aan Gmail? Volg dan dit simpele stappenplan.

Ga voor gemak en koppel uw zakelijke mail aan Gmail

Een zakelijk mailadres ziet er professioneel uit en is ook nog goed herkenbaar voor de klant. Wilt u uw zakelijke mail ook graag koppelen aan Gmail? Volg dan dit simpele stappenplan.

Lees meer
Ga voor vragen naar onze support desk

Stressloos online marketing

Het leven draait om relaties. U moet kunnen genieten van uw werk. Helaas blijft de stress van Financiën vaak een groot probleem. Hierom hebben wij een aantal tips om uw marketing systeem te verbeteren. Daarmee zal u meer klanten, en dus een stabielere inkomstenstroom krijgen zodat u uw minder zorgen hoeft te maken over financiën...

Lees meer
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Ontdek hoe jij met een paar kleine aanpassingen slimmer kan werken
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden