Uw marketingbudget op de juiste manier inzetten

door Kars Zijlstra

uw marketingbudget op de juiste manier inzetten

Hoe kan u uw marketingbudget nou het beste in zetten? Het is soms lastig kiezen, met zoveel kanalen waar u uw geld aan uit kan geven. Wat is het belangrijkst, en wat verdient het om continu te worden voorzien van geld?

In dit artikel helpen we u om uw marketingbudget beter in te zetten om de beste resultaten te behalen.

Vergelijk de resultaten

Het meten en vergelijken van resultaten is waarschijnlijk het beste middel om te bepalen wat uw investeringen uiteindelijk hebben opgeleverd. U kan een goed beeld krijgen wat wat oplevert, door de resultaten van uw marketing kanalen te vergelijken met uw kosten. Bloggen kan bijvoorbeeld meer kosten dan adverteren, maar levert ook mogelijk meer op. Wat heeft de meeste waarde voor uw onderneming en wat levert het meest op?

Vergelijk de verschillende resultaten van uw strategie over een langere periode door ze in een schema te zetten. Met deze informatie kan u een betere verdeling maken voor uw marketingbudget. Kanalen die winstgevend zijn, kan u blijven gebruiken. Maar kanalen die u niets opleveren, kan u het best stop zetten. Een strategie die slim is ingericht, zal niet gelijk verbazingwekkende resultaten leveren, maar langzaam maar zeker zullen web verkeer, leads en mogelijkheden uw systeem in komen.

Vergelijk de resultaten tijdens dezelfde omstandigheden

Om resultaten correct te vergelijken is het uiteraard van belang dat het tijdens dezelfde omstandigheden gemeten wordt. Werk voor een bepaalde periode met hetzelfde budget en pas dan één van uw marketing kanalen aan. Op deze manier kan u goed zien wat voor effect het heeft. Een aantal kanalen waar dit mogelijk is, zijn bijvoorbeeld:

- Bloggen: Het bepalen van op welke dag of op welk tijdstip uw blog het best gepubliceerd kan worden, kan lastig zijn. Houdt de frequentie van uw blogs hetzelfde, maar verander het tijdstip van het publiceren en vergelijk deze resultaten. Neem hiervan de dagen en tijdstippen die het het best doen als vaste publiceer tijden.

- Social media: Het maken en inplannen van berichten op social media kan erg tijdrovend zijn. Levert dit wel genoeg op? Krijgt u er genoeg website bezoek uit? Ook dit kan u meten door op verschillende tijdstippen uw berichten te publiceren, en te meten hoeveel doorkliks naar uw website u er uit krijgt.

- Adverteren: Om te bepalen wat het beste platform is voor adverteren, kan u op verschillende platformen adverteren met hetzelfde budget en hetzelfde doel, bijvoorbeeld kliks meten of leads meten. Zorg er dus voor dat u dezelfde soort resultaten meet op elk platform. Op deze manier kan u zien welke platformen wel waardevol zijn voor het adverteren van uw onderneming, en welke niet.

Houd de concurrent in de gaten

Wanneer het product of de dienst die u levert aangeboden wordt door meer ondernemingen dan alleen die van u, is het verstandig om deze ondernemingen in de gaten te houden. Nou is het niet aan te raden om uw gehele marketing strategie te baseren op wat zij doen, maar blijf toch altijd op ze letten. Wanneer de concurrent goed scoort op een bepaald zoekwoord bij hun doelgroep, kan u bijvoorbeeld ook een artikel schrijven gebaseerd rond dat zoekwoord. Op deze manier zal u meer bezoekers krijgen via dat artikel, en heeft u zelfs kans om uw concurrent hierop in te halen. Wanneer u alleen artikels en pagina’s maakt zonder te kijken hoe de concurrent dat doet, en waar de doelgroep van de concurrent (en dus uw doelgroep) naar zoekt, heeft u kans dat u uw geld aan het verspillen bent.

Gebruik Sjablonen

Niet alleen uw marketing budget slimmer inzetten is een manier om geld te besparen. Door sjablonen te gebruiken voor verschillende onderdelen van uw marketing kan u een hoop tijd en onduidelijkheid besparen. Stel dat u verschillende mensen in dienst heeft. Verschillende mensen werken uiteraard in verschillende stijlen of manieren. De één schrijft boeiende lange teksten voor op uw website maar deze zijn niet SEO geoptimaliseerd. En de ander schrijft mogelijk teksten die wel SEO geoptimaliseerd zijn, maar deze zijn maar kort. Dan is het verstandig om regels en kaders te maken waar uw marketing onderdelen aan moeten voldoen. Dit bespaart uiteindelijk een hoop aanpassingswerk, tijd en geld. Het voldoet al aan het sjabloon, en hoeft dus nog maar weinig aanpassingen te ondergaan. Op bijna elk marketing onderdeel kan u wel dit sjabloon toepassen zoals op social media content, landingspagina’s of artikels op uw blog.

Voeg marketing en verkoop samen

Om uiteindelijk te zien welke marketing strategie een klant oplevert, voegt u marketing en verkoop samen. Een ideale combinatie hiervan is:

1. Marketing focust zich op potentiële leads door een blog, advertentie, social media bericht, et cetera te publiceren.
2. Een lead is geïnteresseerd en laat zijn gegevens achter.
3. Marketing blijft deze lead volgen en blijft waarde bieden tot deze lead een potentiële klant word. Op dat moment geeft marketing alle informatie over de lead aan verkoop.
4. Marketing weet precies hoe de lead is gekomen en weet waar hij in geïnteresseerd is.
5. Deze informatie kan verkoop gebruiken om een gericht en persoonlijk gesprek te voeren met de lead om naar een verkoop toe te werken.

Zonder marketing is verkoop een stuk minder succesvol. De interesses van de lead, die door marketing ontdekt zijn, zorgen er voor dat verkoop precies weet wat aangeboden moet worden. Op deze manier heeft u de meeste kans op leads converteren naar klanten. Gepubliceerde blogs of social media berichten die geen of weinig leads hebben opgebracht, laat uw wel online, maar uw investeert er niet langer tijd in. Of u vervangt ze voor rendabele marketing kanalen, en uw marketingbudget zal steeds waardevoller gespendeerd worden en meer opleveren! 

We hopen dat dit artikel u helpt om uw marketingbudget beter te verdelen over alle mogelijke kanalen. Bekijk ook ons artikel ‘7 eenvoudige tips voor meer klanten’ voor tips om uw marketing ook succesvol te laten zijn met een kleiner budget.

Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Waar moet ik nou eigenlijk een blog over schrijven?

Bent u een beginnende blogger of is uw inspiratietank op en is het moeilijk om geschikte onderwerpen te vinden om over te schrijven? Heeft u uw dag niet en is uw creativiteit even weg? Dan helpen deze tips u om op ideeën te komen!

Lees meer

Ga voor gemak en koppel uw zakelijke mail aan Gmail

Een zakelijk mailadres ziet er professioneel uit en is ook nog goed herkenbaar voor de klant. Wilt u uw zakelijke mail ook graag koppelen aan Gmail? Volg dan dit simpele stappenplan.

Lees meer

Stressloos online marketing

Het leven draait om relaties. U moet kunnen genieten van uw werk. Helaas blijft de stress van Financiën vaak een groot probleem. Hierom hebben wij een aantal tips om uw marketing systeem te verbeteren. Daarmee zal u meer klanten, en dus een stabielere inkomstenstroom krijgen zodat u uw minder zorgen hoeft te maken over financiën...

Lees meer
Ontdek hoe jij met een paar kleine aanpassingen slimmer kan werken
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden