stappenplan voor het maken van de perfecte landingspagina in Web Made Easy!

door Kars Zijlstra

Maak zelf uw landingspagina's aan in Web Made Easy

Wat gaaf dat u alles uit uw website wilt halen! Wij willen u graag op weg helpen om uw website zelf te kunnen optimaliseren voor de zoekmachines. Dankzij dit handige stappenplan kan u zelf in 3 stappen uw landingspagina live plaatsen. We beginnen met het aanmaken van de pagina in Web Made Easy als deze er nog niet is. Vervolgens bepalen we de opmaak/inhoud van de pagina en delen we hem zo in dat hij meerdere keren te gebruiken is. In de laatste fase gaan we de pagina helemaal optimaliseren voor de zoekmachines.

Wanneer u dit plan volgt heeft u een eigen landingspagina die u kan blijven kopiëren en gebruiken voor nieuwe zoektermen. Dit stappenplan is echt bedoeld voor de gebruikers van Web Made Easy. Bent u geen gebruiker maar witl u wel de perfecte landingspagina creëren? Lees dan dit artikel voor de beste tips en inhoud voor het creëren van een landingspagina.

1. Landingspagina aanmaken in Web Made Easy

Zoekwoord bepalen
Voordat we beginnen met het aanmaken van de pagina is het belangrijk dat u weet op welk keywoord de pagina gevonden moet worden. Als u al een zoekwoord onderzoek hebt ontvangen kan u hier een kernwoord uit kiezen. Bent u op zoek naar een ander zoekwoord lees dan ons artikel “Weet op welke zoekwoorden u het meest gevonden wordt”.

Pagina aanmaken
Maak in 3 stappen de landingspagina aan in Web Made Easy. De stappen worden hieronder ondersteund met afbeeldingen. Deze worden vergroot wanneer u hier op klikt.

Log in bij Web Made Easy en ga naar het pagina overzicht van uw website.

Maak een nieuwe pagina aan door een kopie te maken.
Let op als u al een landingspagina in je website hebt staan kopieer deze dan!

Ga naar het tandwiel van de nieuwe kopie, geef hem de naam van het zoekwoord. Zorg ervoor dat de optie “uitzetten” niet aangevinkt is en klik op "opslaan".

2. De landingspagina opmaken

Wat er inhoudelijk aanwezig kan zijn op een goede landingspagina.

Om een idee te krijgen van hoe een landingspagina eruit komt te zien hebben we een voorbeeld pagina gemaakt. Deze pagina is gevuld met een aantal blokken die slim zijn om te plaatsen op een landingspagina. Kiest voor u eigen landingspagina de juiste blokken die passen bij je zoekwoord. Zie hieronder een opsomming van de blokken die geplaatst kunnen worden op uw landingspagina!

  • Om te beginnen plaatsen we de header van de website bovenaan. Dan begint de pagina zoals hij ook op andere pagina's begint. Dit zorgt voor herkenning en bezoekers kunnen eenvoudig doorklikken.
  • Niet noodzakelijk maar wel mooi is een afbeelding over de hele pagina met eventuele tekst en een call-to-action button.
  • Vervolgens komt een titel waar de kernwoorden in staan en een ondertitel met onderwerpen die linken naar verschillende pagina’s.
  • Opsomming van de voordelen (Unique selling points) van je product of dienst.

    Tip: De blokken die u boven de vouw plaatst zien de mensen als eerste wanneer ze op de pagina komen. Zorg er daarom voor dat er relevante informatie staat.

  • Plaats verschillende tekstblokken met een afbeelding die meer uitleg geven over de kernwoorden. Zorg dat de tekst niet te moeilijk geschreven is zodat het prettig te lezen is!
  • Een (kort) conversieformulier waar u bijvoorbeeld offertes kan aanvragen, producten verkopen of informatie kan verstrekken.
  • Een duidelijke call-to-action button die ergens naar toe linkt. Zoals contact, aanmelden, andere pagina of een koop button.
  • Onderaan wordt de footer van de website weer geplaatst.
Bekijk voorbeeld pagina

Blokken die niet in de voorbeeld pagina staan maar wel kunnen worden toegevoegd.

  • Testimonials van klanten. Het geeft bezoekers vertrouwen om goede recensies te lezen van klanten.

  • Een portfolio van gerealiseerde diensten/producten. Het is fijn om te zien wat bezoekers van u kunnen verwachten. Het hoeft nog niet uitgebreid te zijn maar als u er drie naast elkaar plaatst kan u er ook een button bij plaatsen die verwijst naar het volledige portfolio.

  • Veel gestelde vragen. Wanneer een bezoeker nog niks weet van uw diensten en producten is dit een hele slimme manier om veel informatie te geven. Het is voor de bezoeker makkelijk en overzichtelijk om snel achter een antwoord te komen.

  • Laatst geplaatste blogs/nieuws.
    Blogs of nieuws geven klanten veel informatie over een onderwerp dat kan aansluiten bij uw kernwoorden.

    Tip! Zijn er blokken die op de volgende landingspagina's hetzelfde kunnen zijn? Zet deze dan op globaal zodat u ze maar op 1 pagina hoeft aan te passen! Denk hierbij aan klanten vertellen, blog/nieuws of veel gestelde vragen blokken.

3. De landingspagina optimaliseren

De landingspagina is aangemaakt! Nu nog optimaliseren voor de zoekmachines.

Nu de pagina staat moeten we nog een paar instellingen doen zodat de pagina goed vindbaar is voor de zoekmachines. Volg onderstaande stappen voor een optimaal resultaat! Het kan zijn dat een aantal punten al zijn gedaan dan hoeft u het niet nog eens te doen!

  • Logo en afbeeldingen in de pagina hernoemen
    Hernoem het logo dat bovenaan de pagina staat wanneer het nog niet gedaan is. Het is belangrijk om uw kernwoorden erin terug te laten komen. U verandert de naam van een plaatje door in de galerij van Web Made Easy éénmaal op het plaatje te klikken. Er verschijnt rechts een klein menu waar de Naam (bestandsnaam) en omschrijving (alt tekst) staat. Hernoem de titel en omschrijving en druk vervolgens op opslaan. Doe dit op dezelfde manier bij de afbeeldingen.

  • Titels een H1, H2 of H3 geven
    We geven de titels in de pagina een label zodat de zoekmachines kunnen zien waar de pagina over gaat en wat er belangrijk is. Geef de titel die bovenaan staat een H1. Dit geeft aan dat dit de belangrijkste titel van de pagina is. Omdat hier de kernwoorden in staan geeft deze titel heel goed weer waar de pagina over gaat. De overige titels die ook aansluiten bij de zoekwoorden geven we een H2. En de titels die helemaal niet belangrijk zijn en vaak onderaan de pagina staan geven we een H3.

    Hoe pas je dit toe?
    Klik op het pennetje bij het blok waar de titel staat die we een H1 willen geven. Vervolgens klikt u eenmaal op de titel en er verschijnt een menu met instellingen aan de rechterkant. Helemaal bovenaan kan u de titel een label geven. Kies uit H1, H2 of H3 maar let erop dat u de H1 maar 1 keer in de hele pagina gebruikt. Door alle titels te labelen kunnen de zoekmachines heel snel zien waar de pagina over gaat en wordt u dus beter gevonden!

  • Maak alle kernwoorden die in de tekst staan bold. Zo kan Google zien dat deze woorden extra belangrijk zijn. Selecteer hiervoor eenvoudig het woord dat je bold wilt maken. Er verschijnt nu een zwarte balk boven het tekstblok. Helemaal links kan u in dit menu kiezen voor bold.

  • Plaats interne links in de tekst.
    Wanneer u in de tekst schrijft over een onderwerp waarvan u op een andere pagina meer informatie deelt, is het goed om hier een link naartoe te maken. U selecteert eenvoudig de woorden die u wilt laten linken. En kiest in de zwarte balk helemaal rechts voor link. Zorg ervoor dat de interne link goed zichtbaar is en geef hem een opvallende kleur.

Omschrijving voor Google

Om het optimaliseren af te ronden vullen we de pagina instellingen nog in.

We zijn nu bijna klaar met het optimaliseren van de landingspagina. We moeten nog maar één stap toepassen. Wanneer u op het overzicht van uw website komt in Web Made Easy kan u per pagina bepaalde dingen instellen. U komt bij deze instellingen door op het tandwiel te klikken achter de naam van de pagina. Wij willen de instellingen van de home pagina aanpassen dus klikken we achter “home” op het tandwiel. Het volgende menu verschijnt dan in beeld en het enige dat we hierin gaan aanpassen is de kolom van vindbaarheid. In de kolom vindbaarheid kan u de URL, Meta titel, Meta omschrijving en Meta trefwoord van een pagina aanpassen. Maar wat houden deze termen precies in? We zullen per term kort uitleggen wat het betekend en wat u er mee kunt doen.

URL

De URL is eigenlijk de domeinnaam van uw website met daarachter het onderwerp of de naam van de pagina waar je op kijkt. Het onderwerp dat achter uw domeinnaam staat kunt u zelf invullen bij deze instelling. Om het makkelijk te maken kunt u ervoor kiezen om uw kernwoorden van die pagina hier in te vullen. Om het zo goed mogelijk te kunnen volgen hebben we de website van Computerhulp Doorn gebruikt als voorbeeld.

URL: computerhulp-doorn

TIP: U kunt er ook voor kiezen om hier niks in te vullen. Web Made Easy maakt dan automatisch een URL aan met daarin de naam van de pagina waar u op kijkt.

Meta titel
Dan komen we bij het tweede vak, de Meta titel. Wanneer we in Google iets zoeken somt hij een lijst op van zoekresultaten met daarboven een blauwe tekstregel (zie foto hierboven). De blauwe tekst die u ziet is de meta titel die u kan invullen. Het is slim om hier een langere zin in te vullen die veel vragen kan beantwoorden. Voor het voorbeeld hebben we de volgende zin gebruikt:
Meta titel: Computerhulp aan huis nodig in Doorn en omgeving? Computerhulp Doorn repareert eenvoudig uw computer bij u thuis.


Meta omschrijving
Om Google nog beter te helpen vullen we ook een meta omschrijving in. Op de foto ziet u onder de blauwe tekst regel van de zoekresultaten ook een zwarte omschrijving staan. Dit is de meta omschrijving die Google ziet. Vaak plaatsen bedrijven hier een opsomming van de Unique Selling Points van het bedrijf of de diensten/producten.
Wij hebben de volgende omschrijving gebruikt:
Meta omschrijving: Wij helpen particulieren en bedrijven met computer en netwerk problemen!


Meta trefwoord
Het laatste dat u invult is het meta trefwoord. Om het makkelijk te houden raden we aan om hier de kernwoorden die u voor deze pagina hebt gebruikt in te vullen. Bij het voorbeeld zijn dat de volgende twee woorden:
Meta trefwoord: Computerhulp Doorn

Klaar voor lancering!

Wauw de pagina is nu helemaal klaar voor lancering!

Uw landingspagina is helemaal ingevuld en geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Nu u eenmaal een pagina heeft aangemaakt gaat het de volgende keer nog gemakkelijker. We hopen dat u hiermee nog beter gevonden gaat worden en u meer klanten krijgt!

Wilt u naast uw landingspagina ook de rest van uw website optimaliseren? Lees dan ook het volgende artikel: “Leer hoe u in 5 simpele stappen hoog in Google scoort”.

Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Benieuwd wat een meertalige website voor u kan betekenen?

In de meeste gevallen is het voor bedrijven van toegevoegde waarde om uw website in meer talen te hebben. Het spreekt een grotere groep mensen aan en daarnaast vergroot het in veel gevallen uw omzet.

Lees meer

Zoek professionele afbeeldingen en bewerk ze met deze tools!

Op zoek naar nieuwe beelden voor uw website? Dan helpen wij u graag op weg. Lees hier alle ins and outs van het zoeken, bewerken en optimaliseren van nieuwe afbeeldingen.

Lees meer

Stappenplan voor het maken van de perfecte landingspagina in Web Made Easy!

Wij willen u graag op weg helpen om uw website zelf te kunnen optimaliseren voor de zoekmachines. Dankzij dit handige stappenplan kunt u zelf in 3 stappen uw landingspagina live plaatsen.

Lees meer
Alles wat je moet weten over jouw website
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden