Hoe gebruikt u social media voor meer klanten?

door Kars Zijlstra

Hoe gebruikt u social media voor meer klanten?

Iedereen heeft wel een website. Maar nog niet iedereen krijgt het aantal bezoekers op zijn of haar website als ze zouden willen. We hebben het al gehad over hoe u uw website kan verbeteren. Daarom bent u nu klaar om bezoekers op uw website te krijgen en uw website te laten doen waarin hij het beste is: u laten zien als de expert en professional die u bent, bezoekers informeren en klanten krijgen. Daarom zullen we het vandaag hebben over hoe uw bezoekers op uw website krijgt.

80% van uw bezoekers van 5 plekken

Tegenwoordig komt bijna 80% van uw bezoekers van 5 plekken. Dat zijn: E-mail, Google, Twitter, Facebook en LinkedIn. Om het meeste uit deze media te halen zullen we ze elk apart doornemen. We behandelen ze in willekeurige volgorde, te beginnen met:

1. Twitter

Misschien heeft u zelf wel eens gezegd, of heeft u een ander horen zeggen: Twitter is tijdverspilling en overbodig. Maar als u twitter loopt te vermijden loopt u wel bezoekers mis. Dit kunt u makkelijk voorkomen. Er zijn maar 2 dingen die u moet onthouden:

A. Laat u delen op twitter
Dit is heel simpel en u hoeft niet eens zelf twitter te hebben. Het enige wat u hiervoor nodig hebt is een 'delen' knop voor twitter op uw website op de blogpagina’s en mensen kunnen het al delen. Zet ze zelf neer of vraag uw webmaster om het te doen en uw artikelen zijn klaar om gedeeld te worden. Vergeet alleen dan niet onderaan uw blogs te vragen of mensen het willen delen op twitter.

B. Tweet dagelijks een tip
U heeft verschillende artikelen gemaakt waarin veel tips staan. Maak van die tips een lijst. Zorg er voor dat de tip minder dan 100 karakters is. Nu heeft u heel veel leuke en handige tips die u kan tweeten. Plaats elke dag 1 of 2 tips met de link erbij naar het hele artikel. Hierdoor maakt u elke dag reclame voor uw website zonder dat mensen er gek van worden. Mocht u door uw tips heen zijn, dan kunt u de lijst weer aanvullen met nieuwe tips. Dan kan u weer leuke tips tweeten. Doordat u ook de link mee tweet naar het hele artikel komen er meer mensen op uw website.

2. E-mail

Het is handig om een nieuwsbrief te beginnen. Door korte mailtjes die u regelmatig verstuurt aan uw prospects en klanten krijgt u meer mensen op uw website. U moet dan wel in de e-mails een link mee sturen naar uw website. Het is beter dat u 1 keer in de week/2 weken/maand zo'n mail verstuurt. Hierdoor spamt u uw maillijst niet en mailt u ook niet te weinig waardoor mensen u niet vergeten. Ook is het handig om op een vaste dag en tijd te mailen. Hierdoor vergeet u het minder snel.

Wat u in de mails kunt zetten zijn bijvoorbeeld: tips, oplossingen voor algemene problemen, veel gemaakte fouten en do’s & don’ts . Zorg ervoor dat de informatie in de e-mail interessant is voor uw doelgroep. De mail kan u vullen als een blogpost of met een filmpje. Zorg ervoor dat wat u in de mail plaatst niet te lang is. Een paar paragrafen is al meer dan genoeg. De mail moet mensen uitnodigen om op uw website te kijken. Niet meer, niet minder. Daarom is het handig om links naar de rest van de blog of naar verdere informatie te laten linken.

Het mailen van uw maillijst is het handigst om uw doelgroep te bereiken. Dit komt omdat de mensen die op uw maillijst staan willen weten wat uw bedrijf te bieden heeft. Als ze geen interesse hadden in uw bedrijf, dan hadden ze niet in uw maillijst gestaan.

Maar voordat u uw e-mails de deur uit kan sturen is het handig om eerst nog even deze 3 stappen door te nemen

Voordat u een doorverwijzing vraagt aan uw klant is het handig om na te denken aan wie u het vraagt. Het is handiger om aan iemand te vragen met veel kennissen dan aan iemand die weinig mensen kent. Ook is het handiger iemand te vragen waarvan de mening gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld: u verkoopt telefoons. Dan is het handiger om aan een jongere te vragen dan aan een 65 plusser om uw product te promoten. De mening van de 65 plusser wordt over het algemeen meer gewaardeerd. Maar niet zo snel op het gebied van telefoons. Daarom is het handig om goed na te denken aan wie u een doorverwijzing vraagt.

A. maak een maillijst

We hebben het steeds over mail jouw maillijst. Maar om uw maillijst te kunnen mailen moet u wel een lijst hebben. Daarom is stap 1 een maillijst aanleggen. Om te beginnen kunt u al uw (oude) klanten en prospecten op uw lijst zetten. Daarnaast is het handig om op uw website een aanmeldformulier voor uw nieuwsbrief te zetten. Laat mensen op uw website alleen hun e-mail met of zonder naam invullen. Zo kunt u uw maillijst aanvullen. Zet zelf of vraagt u webmaster om een opt-in formulier op uw website te zetten. Een opt-in formulier is een vakje waarin uw bezoekers zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief.

B. Plan van aanpak maken
Maak een overzicht. In dit overzicht zet u neer wanneer u uw mail gaat sturen. Ook is het handig om in dit schema neer te zetten waarover u wilt schrijven. Zodat u weet wanneer u wat gaat doen. Plan ook een paar maanden van tevoren. Hierdoor loopt u altijd voor en komt u minder snel in tijdnood.

C. Begin een blog
We hadden het er steeds over, een blog beginnen. Dit is een goede manier om te laten zien dat u de expert bent op uw vakgebied. Daarom raden wij u aan om een blog te beginnen. Het is handig dat u een paar weken vooruit werkt. Dan heeft u genoeg tijd om u materiaal te verzamelen en komt u niet in tijdnood.

3. Facebook

Facebook is ideaal op het gebied om te liken, delen en commentaar te geven. Neem daar u voordeel mee. Wij hebben 3 tips over hoe u meer uit uw facebookaccount kan halen:

A. Laat Facebook u delen
Facebook kan net zoals Twitter artikelen delen. Maak zelf een knop of laat een deel knop maken door u Webmaster voor u. En vergeet niet onder uw blogs te vragen of lezers uw blogs willen delen.

B. Laat commentaar achter
Zorg ervoor dat op uw website lezers berichten kunnen achter laten via hun Facebook account. Door deze facebook comments komen de reacties zowel op uw website te staan als op hun facebook pagina. Overleg met u webmaster of dit ook op uw website kan.

C. Tip van de dag
Net zoals met Twitter kun je op Facebook tips plaatsen. Zo kunt u interessante weetjes op Facebook plaatsten en door de link komen ze ook op uw website.

4. LinkedIn

Het is gebleken dat van deze 5 kanalen de LinkedIn bezoekers het langste bleven op een website. Dit betekent voor u dat u dit niet links moet laten liggen. Daarom hebben wij een kort lijstje voor u om meer bezoekers te krijgen:

- Stuur links van interessante artikelen op uw website naar andere gebruikers.
- Wordt lid van alle groepen die belangrijk en actief zijn. Word wel lid van groepen waar uw doelgroep ook lid van is. Anders bent u lid van een groep waar u niks aan heeft.
- Vraag om te linken met groepsleden die toekomstige klanten kunnen zijn.
- Doe mee aan gesprekken op uw gebied. Zo laat u zien dat u de expert bent op uw gebied.
- Ook is het niet verkeerd om groepsdiscussies te starten. Zo nu en dan van u laten horen is nooit verkeerd.

5. Google

Google is de meest bezochte website van het internet. Daarom kunnen we natuurlijk deze niet vergeten in dit rijtje te behandelen.

Google promoot graag websites waarbij de SEO goed voor elkaar is. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. SEO houdt in dat websites geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Maar om dat goed te hebben bent u best wel even bezig. Maar wat levert het uw op? Hoe beter de SEO van uw website in elkaar zit, hoe hoger uw website in google staat. Waardoor u beter gevonden wordt en meer bezoekers op uw pagina krijgt. Om u te helpen hebben we laatst al een artikel hierover geschreven genaamd Leer hoe u in 5 simpele stappen hoog in Google scoort. Toch niet zelf de SEO doen? Web Made Easy helpt u hier graag mee.

Maar een goede SEO is niet het enige wat u nodig hebt. Uit de praktijk is gebleken dat bezoekers in ongeveer 8 seconden besluiten of ze op de website blijven en verder kijken of dat ze verder zoeken in google. Dat is best wel kort. Daarom is uw website zo belangrijk. Ook is gebleken dat mensen die met zoektermen zoeken die over uw bedrijf gaan gemiddeld 3x langer op uw website zitten dan bezoekers die uw pagina zo vinden. Hierdoor heeft u de belangrijke taak om ze te laten blijven en terug te laten komen. Dit doe je door:

A. Plaats regelmatig
Plaats regelmatig een nieuwe blog online. Hierdoor geeft u uw bezoekers een reden om terug te komen. Als u een nieuw artikel online zet vergeet dan niet om uw bedrijf te benoemen.

B. Link naar uw pagina
Zorg ervoor dat er op andere websites gelinkt wordt naar uw pagina. Dit kan u onder andere doen door links te plaatsen op uw social media accounts. Hierdoor wordt u vaker gevonden

Dit waren onze tips voor meer bezoekers op uw website. Probeer eens of ze voor uw website werken. U zult zien dat u in de loop van de tijd meer bezoekers zult krijgen.

Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Loyaliteit ontwikkelen bij klanten!

Voor een succesvolle business heeft u een basis nodig van klanten die keer op keer bij uw terugkomen. Het is een goede reden om uw bestaande klanten gelukkig te houden.

Lees meer

Klaar voor meer abonnees op uw nieuwsbrief?!

E-mailmarketing is een belangrijke manier om meer klanten te genereren. Een goede nieuwsbrief kunt u daar perfect bij helpen. Maar hoe zorgt u nou voor meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief?

Lees meer

Hoe krijgt u klanten uit uw netwerk?

Wij willen u helpen om meer mensen over uw bedrijf te laten praten zodat u ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor u. Volg deze tips en u zult zien dat u meer doorverwezen kanten zult krijgen...

Lees meer
Hoe krijg je meer klanten/bezoekers
Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden