Hoe krijg je klanten uit jouw netwerk?

door Kars Zijlstra

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

Hoe krijg je klanten uit jouw netwerk?

Misschien heb je weleens iemand horen zeggen ‘’Doorverwezen klanten zijn betere klanten”. Dit is misschien raar om te zeggen, maar het is waar. Stel je voor: je praat met je buurman. Hij is op zoek naar een schilder. Hij weet dat jij net je huis hebt laten schilderen en vraagt daarom bij wie je het hebt laten doen. Je verteld wie je hebt ingehuurd en over jouw ervaringen. Je buurman besluit het ook bij die schilder te laten doen. De buurman is door jou doorgestuurd naar de door jou genoemde schilder. Dit was maar een voorbeeld, maar dit gebeurt vaker dan je denkt.

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

Uit de praktijk blijkt dat klanten die doorverwezen zijn vaak makkelijker te helpen zijn. Dit heeft meerdere redenen:

- Doorverwezen klanten praten makkelijker over bedragen.
Doorverwezen klanten weten wat ze van jou kunnen verwachten. Ook weten ze al hoeveel ze ongeveer moeten betalen. Dit is vaak al van tevoren besproken met de doorverwijzer. Hierdoor speelt de prijs een minder grote rol in de overeenkomst dan anders.

- Het kost jou minder tijd en geld.
Je hoeft de klanten niet zelf te overtuigen waarom jouw product of dienst beter is. Dit komt omdat een bekende al verteld heeft wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Ook betekend dit voor jou dat je geen reclame hebt hoeven maken voor deze klant. Dat bespaart jou weer geld.

- Klanten die doorverwezen zijn hebben meestal meer geduld en zijn eerder tevreden.
Dit komt omdat doorverwezen klanten weten wat ze krijgen. Dit komt doordat ze al ervaringen van een bekende hebben gehoord. Klanten onder elkaar praten ook over de negatieve kanten van jouw dienst of product. Zo krijgen doorverwezen klanten het beste beeld over jouw bedrijf. Ze weten dat het goed zal komen en dat ze tevreden zullen zijn.

- Doorverwezen klanten wijzen anderen door
Een doorverwezen klant is eerder geneigd om jouw bedrijf door te verwijzen aan een ander. Wat jou weer meer bekendheid en meer klanten geeft.

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten, zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt. Daarvoor hebben wij 7 tips voor jou. Volg deze tips en je zult zien dat je meer doorverwezen klanten zult krijgen.

1. Vraag het aan de juiste persoon

Voordat je een doorverwijzing vraagt aan jouw klant is het handig om na te denken aan wie je het vraagt. Het is handiger om aan iemand te vragen met veel kennissen dan aan iemand die weinig mensen kent. Ook is het handiger iemand te vragen waarvan de mening gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld: je verkoopt telefoons. Dan is het handiger om aan een jongere te vragen dan aan een 65 plusser om jouw product te promoten. De mening van de 65 plusser wordt over het algemeen meer gewaardeerd. Maar niet zo snel op het gebied van telefoons. Daarom is het handig om goed na te denken aan wie je een doorverwijzing vraagt.

2. VRAAG KLANTEN OF ZE JOU WILLEN DOORVERWIJZEN
Wees niet bang om te vragen aan jouw klanten of ze jouw bedrijf willen promoten. Dit moet je niet zien als smeken om klandizie. Als jij het vraagt met het idee dat je loopt te smeken voor klanten dan komt dat ook snel zo over. Maar denk eens aan het feit dat mensen graag elkaar helpen. Onbewust of bewust wil iedereen graag mensen helpen. Dit geldt ook voor het doorverwijzen van mensen. Jouw klanten zijn tevreden over jou. Waarom zouden ze hun kennissen dan niet willen helpen door jouw bedrijf aan te raden?

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

3. Vertel wat jouw bedrijf uniek maakt

Vertel klanten waar jij en jouw bedrijf in uitblinken. Is dat jouw vaste prijs, unieke aanpak, snelle levering of nog iets anders? Vertel het aan jouw klant. Zo weten jouw klanten waarom ze bij jou beter terecht zijn dan bij je concurrent.

4. VERTEL WIE JIJ ZOKET ALS KLANT
Je hoeft het er niet te dik op te leggen wie jij zoekt. Maar het helpt wel als je jouw klanten een klein duwtje in de rug geeft. Dit kan al met één zin. Bijvoorbeeld: je bent schilder van huizen. Dan is jouw doelgroep mensen met een eigen koophuis. Je kunt bijvoorbeeld zeggen tegen jouw klanten dat je graag samenwerkt met eigenaren van koophuizen.

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

5. Denk aan de timing

Als klanten tevreden zijn en ze jou bedanken of vertellen dat je goed werk geleverd hebt, dan is het de tijd om over een doorverwijzing te beginnen. Mocht er veel mis zijn gegaan en de klant is niet zo blij, want hoe graag we dit willen voorkomen gebeurt dit soms ook, is het niet handig om dit te vragen. Ook is het verstandig om dit niet te vroeg te vragen omdat jij en jouw klant dan nog niet weten hoe de samenwerking loopt. Als jouw samenwerking met de klant ten einde loopt is het handig om een doorverwijzing te vragen. Mocht je diensten/producten verkopen waarbij je langdurig samenwerkt met de klant dan kun je het al eens eerder vragen. Maar alleen als de samenwerking goed gaat.

6. LAAT HET CONTACT NIET VERWATEREN
Stel je voor, een klant vertelt jou dat hij wel iemand weet die jouw hulp kan gebruiken. Neem dan op tijd contact op. Niet alleen laat dit zien aan jouw toekomstige klant dat je inzet toont maar hierdoor kan jouw bestaande klant u helpen. Misschien wil jouw bestaande klant hier bij helpen door een afspraak te regelen. Neem daarom altijd op tijd contact op

Wij willen jou helpen om meer mensen over jouw bedrijf te laten praten zodat jij ook meer doorverwezen klanten krijgt.

7. Vergeet de doorverwijzers niet

Dankzij jouw doorverwijzende klanten heb jij nieuwe klanten gekregen. Vergeet daarom niet de doorverwijzers te bedanken. Bedank altijd jouw klanten die mensen doorverwezen hebben naar jou. Dit geeft jouw doorverwijzers een gevoel van herkenning. Ook kun je jouw doorverwijzers vertellen of het gelukt is of niet met de doorverwijzer. Hiermee laat je jouw dank zien. Tevens kun je overwegen om presentjes te geven aan de doorverwijzers. Dit moet je niet zien als een manier om nog meer doorverwezen klanten van de bestaande doorverwijzers te krijgen. Dit kan een oplopende bonus zijn. Bijvoorbeeld: jij geeft sportlessen. Je kunt dan deze oplopende bonus geven. 1ste doorverwezen klant, je krijgt een sporttas. Bij 3 doorverwezen klanten krijgt je een korting op jouw abonnement. Bij 5 doorverwezen klanten krijgt je een sportles gratis. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde doorverwijzers graag nog meer mensen doorverwijzen. Maar dit is ook een mooie manier om jouw doorverwijzers te bedanken.

Als jij deze tips zult gaan volgen zul je zien dat je steeds meer doorverwezen klanten zal mogen helpen. Probeer het eens en kijk of het voor jouw bedrijf werkt.

vragen

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!

Copywright Web Made Easy 2018 ©