Hoe werkt mailchimp? 
Tip : gEBRUIK MAILCHIMP VOOR JOUw MARkETING CAMPAGNE

door Kars Zijlstra

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

HOE WERKT MAILCHIMP?

We hebben het al een keer gehad over hoe je social media gebruikt voor meer klanten.
Daarin hadden we het over mailen van nieuwsbrieven. In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word. MailChimp.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Maar waarom MailChimp?

Ten eerste is het gratis tot een bepaald punt. Het is gratis wanneer je minder dan 2.000 abonnees hebt, en als je minder dan 12.000 mailtjes per maand stuurt. Wil je meer dan dit, dan betaal je een paar tientjes. Maar dit is goedkoop voor de diensten die je krijgt in vergelijking tot andere anbieders.

Ten tweede kun je meer mensen tegelijkertijd dezelfde mail sturen. Als je via je gewone e-mailadres mails zou gaan versturen moet je meerdere keren dezelfde mail versturen. Met MailChimp hoeft dat niet.

Ten derde is het makkelijk te gebruiken. Omdat wij ook begrijpen dat je het druk hebt en niet alle tijd hebt om alles uit te zoeken helpen wij je hiermee. Want ook al is het makkelijk te gebruiken, je moet wel even de basis weten.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Stap 1

Ga naar de Mailchimp website via:
www.mailchimp.com

Om te beginnen moet je een account aanmaken. Dit is gratis. Klik eerst op 'Sign Up Free'. In het nieuwe scherm vul je jouw gegevens in. Dan kan je op 'Get Started' klikken. Je krijgt dan een mail toegestuurd naar jouw email account. Nadat je op de link geklikt hebt kom je op een nieuw scherm. Klik in het vakje om aan te geven dat je een echt persoon bent.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Stap 2

Nadat je dat gedaan hebt, krijg je 5 velden met informatie vragen.

Bij de eerste vul je je naam en achternaam in. Als je dat hebt gedaan druk je op 'continue'.

Bij veld twee krijg je de vraag om je bedrijfsnaam en website in te vullen. Nadat je dit ook weer hebt ingevuld, druk je op 'continue'.

Het volgende veld gaat over je adres. Het tweede adres veld is alleen nodig in te vullen als jouw bedrijf op twee adressen zit. En net zoals bij de andere velden druk je, nadat je het hebt ingevuld, op 'continue'.

Dan krijg je het vierde veld met de vraag of je online verkoopt. Beantwoord de vraag en druk op 'continue'.

Het laatste veld geeft je de mogelijkheid om met social media te koppelen. Als je facebook of twitter hebt, voeg deze dan toe. Zo niet of al gedaan? Druk dan op 'continue'.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Stap 3

We zijn klaar met de gegevens invullen. Je krijgt nu de optie om tips en advies te krijgen van MailChimp zelf. Interesse hierin? Klik dan het vakje ervoor aan. Zo niet of al aangevinkt? Druk dan op 'let’s go'.

We zijn nu aangekomen op jouw dashboard.

Vanaf hier gaat het allemaal gebeuren. Meteen hebben we verschillende opties. Ik ga ze met je langs. Van links naar rechts.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

1. Het logo. Als je hierop drukt kom je weer op de startpagina van jouw dashboard.

2. Campaigns. Hier kun je de e-mails vinden die worden verzonden naar de mensen van jouw mail lijst

3. Templates. Hier kun je een basis design maken voor jouw e-mails. Als je een tamplate maakt kan je al je e-mails in dezelfde stijl maken.

4. Lists. Hier staat jouw mail lijst. MailChimp noemt degenen die in je mail lijst staan subscribers.

5. Reports. Hier kan je de resultaten zien van jouw campaigns die verzonden zijn. Comparative is hieronder ook te vinden. Dit is een betaalde optie.

6. Automation. Dit is een betaalde optie die er voor zorgt dat er een paar standaard mails verzonden worden.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Template

Maar we laten je nu zien wat je nu al met jouw account kan. Te beginnen met templates. Druk op 'create template'. Nu krijg je drie opties linksboven. Basic, themes en code your own. Basic laat je een lijst zien met standaard mails. Themes geeft je standaard mails in thema. Code your own geeft je de mogelijkheid om via codes en html een mail te maken. Voor het voorbeeld kiezen wij basic met 1 blok.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Om iets aan te passen ga je over het
gedeelte heen wat je wilt veranderen en dan op het pennetje. Rechts zul je dan verandering zien. Ik heb de foto en tekst aangepast. Als je klaar en tevreden bent klik je op 'save and exit'. Geef je tamplate een naam en druk dan nogmaals op 'save'. Nu zie je jouw template verschijnen bij templates.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Lists

Nu we een basis hebben om mails te maken voor verzending, hebben we ook nog een mail lijst nodig. Daarom gaan we naar lists en klikken we op 'create list'.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

We komen nu op een pagina genaamd create list. Daar mogen we de list details invullen. List name is hoe je de maillijst wilt noemen. Let op. de naam van deze lijst is zichtbaar voor iedereen. Dus verzin de naam zorgvuldig. Bij default from email address vul je het email adres waaraan mensen mogen reageren. En bij default from name is de naam waarvan de mails zullen komen.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Maak deze naam iets wat mensen zullen herkennen, zoals jouw bedrijfsnaam. En niet te vergeten, de laatste balk. In deze balk mag je neerzetten hoe ze op jouw mail lijst komen. Als je dat gedaan hebt kun je bij notificaties invullen of je een melding wilt wanneer iemand lid wordt van je lijst en/of zijn lidmaatschap opzegt.  Druk daarna op 'Save'.

Klik daarna op de net aangemaakte lijst. Aan deze lijst gaan we subscribers toevoegen. Druk op 'add subscribers'. Daarna op 'add a subscriber'. Je krijgt nu een lijst te zien waar je 1 subscriber mee kan toevoegen. Vul de email adress balk in en de naam van de persoon in de andere 2 balken. Later kan je het nog aanpassen. Vink aan dat je toestemming hebt om te mailen naar dit persoon.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Je kan ook meerdere subscribers tegelijkertijd aanmelden. Klik dan op 'import subscribers'. In het veld dat nu volgt krijg je de optie om subscriber lijsten toe te voegen. Kies voor de optie die werkt voor jou. Druk daarna op 'next' rechts onderaan. Volg daarna de aanwijzingen die je krijgt. Omdat alle drie de opties verschillende vervolgschermen hebben bespreek ik ze niet elk apart. Het aantal subscribers kan je terugvinden bij lists achter de naam van de lijst.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Campaigns

Verder gaan we het nog hebben over campaigns. Klik op 'campaigns' en daarna op 'create campaign'. We gaan in dit voorbeeld een regular campaign aanmaken. Klik op 'select' achter regular campaign. Als je dat gedaan hebt kom je op een nieuw scherm. Op dit scherm kun je kiezen aan wie je wilt mailen. Aangezien ik in de voorbeeldlijst maar 1 subscriber heb kies ik voor de entire list. Je moet voor je zelf bepalen wat handig is. Heb je gekozen, klik dan op 'next' rechts onderaan.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Als je dat doet kom je op de 'campaign info' pagina. Vul daar 'campaign name' en 'email subject' in. Controleer daarna de 'from name' en 'from email address'. Dan heb je nog de optie 'personalize the "to" field' aan te klikken. Dit zorgt ervoor dat de mails met naam worden verzonden. Onder campaign info vindt je 'tracking'. Hier staan verschillende opties die kan je kan kiezen. Kies de opties die jij wilt hebben bij je mail. Dit geldt ook voor social media. Druk op 'connect to' om je aan te melden en dan vink je het vakje aan met wat jij nodig hebt. Onder 'more options' krijg je de mogelijkheid om, als je een video in je mail wilt gaan zetten, dit beter
te laten werken in MailChimp. Heb je alles ingevuld wat je wilt invullen, klik dan op 'next'.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Nu kom je op de pagina 'select a template'. Omdat we hiervoor al een template hadden gemaakt klikken we op 'saved templates'. Klik daar op het door jou gemaakte template. Deze kan je nu aanpassen zodat het de mail is die jij wilt verzenden. Dit doe je net zoals je de template hebt aangepast. Als je daarmee klaar bent klik je op 'next'.

In dit artikel gaan we je een manier laten zien waardoor het mailen simpeler word.

Bij het volgende en laatste scherm krijg je een checklist te zien. Als voor alle punten een vinkje staat kan je op 'send' drukken om hem te verzenden. Als er een kruisje voorstaat moet je dat eerst oplossen. Je kan altijd een stapje terug doen door op 'back' te klikken. Om op te slaan en terug naar jouw dashboard te gaan druk je op 'save and exit'. Dan kan je later de mail nog aanpassen onder 'campaigns'.

Dit is de basis om met MailChimp aan de slag te gaan. Probeer het eens en kijk of het voor jouw bedrijf werkt. Je zult zien dat het makkelijker is om jouw maillijst te mailen. 

VRAGEN

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!