LEER HOE u IN 5 SIMPELE STAPPEN HOOG IN GOOGLE SCOORT

door Kars Zijlstra

LEER HOE u IN 5 SIMPELE STAPPEN HOOG IN GOOGLE SCOORT

Een professionele website is de eerste stap naar meer bezoekers en klanten. Maar met een professionele website alleen komt u er nog niet. Iedereen wil natuurlijk dat zijn website het beste wordt gevonden in Google... maar hoe doet u dit nou precies?

In Web Made Easy kan u uw website heel gemakkelijk zelf optimaliseren voor betere vindbaarheid in de zoekmachines. Het volgende stappenplan laat zien hoe u dit het beste kan doen. Om de stappen uit het plan zo goed mogelijk te kunnen volgen hebben we de website van Computerhulp Doorn gebruikt als voorbeeld. In het stappenplan zullen we de homepagina van deze website optimaliseren.

STAP 1: Zoektermen & kernwoorden

Om te beginnen met het optimaliseren van uw website is het handig om een lijstje te maken van zoektermen & kernwoorden. Om aan deze kernwoorden te komen is het goed om uw website te zien als een boek. Elke pagina van uw website is een hoofdstuk met een eigen onderwerp. Dit onderwerp is dus meteen uw eerste kernwoord.

Denk na op welke zoekwoorden uw website gevonden moet worden in Google. Deze zoekwoorden kunnen ook op uw lijstje van kernwoorden staan. Zodra u een lijstje hebt gemaakt gaat u bepalen welke kernwoorden u op welke pagina wilt optimaliseren. Dus welke kernwoorden horen bij welk hoofdstuk? Wij hebben voor twee kernwoorden gekozen om de homepagina van het voorbeeld te optimaliseren, namelijk; “computerhulp” en “Doorn”. Wij willen dat Google uw website beter gaat begrijpen en om dit te bereiken adviseren wij om niet meer dan twee kernwoorden per pagina te gebruiken. Op deze manier is het voor uw bezoekers en voor Google makkelijker te begrijpen.

STAP 2: Website naam

Wanneer u bent ingelogd in Web Made Easy gaan we beginnen met het verzinnen van een goede naam voor uw website. Google ziet alles en wilt uw website graag goed begrijpen. Om dit te bereiken moeten we Google dus zo goed mogelijk gaan helpen. Als u naar de instellingen van uw website gaat, dus het tandwiel rechts bovenin, ziet u een menu verschijnen. Om Google te helpen moeten we een goede naam verzinnen die hij begrijpt. Om bij het voorbeeld te blijven hebben we gekozen voor de volgende naam:

Computerhulp Doorn voor uw computer reparatie en internet ondersteuning bij u thuis in Doorn.

Wat belangrijk is om te onthouden wanneer u een naam verzint is dat Google de eerste woorden het belangrijkst vindt. Dit geldt niet alleen voor deze naam maar ook voor alle andere bestandsnamen die u in uw website hebt staan. Zorg er dus voor dat de eerste paar woorden goede kernwoorden zijn waar uw website beslist op gevonden moet worden.

STAP 3: Logo hernoemen

Het logo van uw bedrijf staat op elke pagina van uw website en soms zelfs twee keer. Uw logo is daarom een heel belangrijk onderdeel dat veel informatie geeft aan Google. Om de juiste informatie te geven gaan we de bestandsnaam van het logo veranderen.

Wanneer u op de homepagina van uw website bent klikt u op het pennetje dat naast het blok verschijnt waar het logo in zit. Nu kan u het blok gaan bewerken. Het enige dat we willen doen is het logo hernoemen dus klikken we éénmaal op het logo. In het menu (rechts in het scherm) kunt u de instellingen van het logo bewerken.

Klik bij “Afbeelding” op het icoontje van een map. Er verschijnt nu een scherm waar al uw afbeeldingen in staan. Het enige waar u naar moet kijken is het menu dat rechts in het scherm staat. Zoals u bij het voorbeeld ziet staat er in het menu: Naam (bestandsnaam), Omschrijving (alternatieve tekst) en Valt onder bestandsmap. Om het logo te hernoemen gaan we in het vak 'Naam (bestandsnaam)' een nieuwe naam invoeren. Denk eraan om de juiste informatie te geven aan Google. Gebruik dus goede kernwoorden waar uw website op gevonden moet worden. Voor het voorbeeld hebben we de volgende bestandsnaam gebruikt.
Computerhulp aan huis nodig in Doorn en omgeving? Computerhulp Doorn repareert eenvoudig uw computer bij u thuis.

Als u een goede bestandsnaam heeft bedacht kunt u in het volgende vak ook nog een omschrijving geven van de bestandsnaam. Voor het voorbeeld hebben we de volgende omschrijving gebruikt:
Computerhulp Doorn is er voor computerhulp aan huis om uw wifi problemen en internet storingen op te lossen, virus te verwijderen en pc-hulp.
Wanneer u ook de omschrijving heeft aangepast moet u op de groene knop “opslaan” klikken en daarna onderin het scherm op de groene knop “invoegen”. Nu heeft u uw logo hernoemd! Bij het vak “valt onder bestandsmap” hoeft u verder niks te veranderen.

Tip! Heeft u onderaan in de footer van uw website uw logo nog een keer staan? Herhaal dan het verhaal dat hierboven staat nog een keer bij dit logo. Maar hernoem het logo dan met een andere naam. U krijgt zo dus de kans om Google twee keer zo veel informatie over uw website te geven.

STAP 4: Optimaliseren per pagina

We gaan nu een voorbeeld geven hoe u uw website in Web Made Easy het makkelijkst kan optimaliseren. We optimaliseren een website altijd per pagina. In het voorbeeld gaan we de home pagina optimaliseren. We gaan beginnen om alle plaatjes op de pagina te hernoemen (het logo is al gedaan dus die hoeft niet). Uit het lijstje met kernwoorden staan bij ons de woorden “Computerhulp” en “Doorn” klaar voor de home pagina. Wanneer u een plaatje gaat hernoemen doet u dit op dezelfde manier als we eerder hebben uitgelegd bij “logo hernoemen”. 

Wat belangrijk is om niet te vergeten, Google vindt het eerste deel altijd het belangrijkst. Hier bedoelen we twee dingen mee. Zo is het bovenste deel van een pagina belangrijker voor Google dan het onderste deel van uw website. Het is dus slim om de belangrijkste informatie bovenaan te zetten. Het tweede is, wanneer uw afbeeldingen gaat hernoemen, weet dan dat het eerste deel van een zin het belangrijkst is voor Google. Hier kan u goed op inspelen door de kernwoorden die u wilt optimaliseren duidelijk naar voren te laten komen. Om hier nog een voorbeeld van te geven heb ik op de website de afbeelding in het volgende plaatje zo genoemd:

Bestandsnaam: Computer-reparatie-aan-huis-Doorn-Zeist.jpg.

Omschrijving: Computer reparatie nodig? Laat uw computer repareren bij u thuis door Computerhulp Doorn.

De afbeelding op het beeld hiernaast, heeft deze naam en omschrijving gekregen om zo duidelijk mogelijk te maken wat deze dienst doet. Deze afbeelding geeft een link naar een andere pagina waar meer wordt verteld over het onderwerp. Google vindt het erg leuk wanneer er linkjes in uw website verwerkt zitten. Het is zeker een aanrader om dit meer te gaan gebruiken.

Wanneer we klaar zijn met de afbeeldingen hernoemen gaan we naar de titels op de homepagina kijken. We moeten Google duidelijk gaan maken waar elk hoofdstuk (oftewel pagina) over gaat. Dit kunnen we doen door een soort label aan bepaalde titels te hangen. Zoals u op het voorbeeld ziet kan u, wanneer u een tekst vak selecteert, kiezen uit een “type heading voor SEO”. De belangrijkste titel van een hoofdstuk geven we de label H1. Dit label kan u maar één keer per pagina gebruiken, denk er dus goed over na welke titel u aan dit label gaat geven. De titel die u kiest omschrijft waar uw pagina over gaat dus eigenlijk zijn het uw kernwoorden die in deze titel naar voren komen. In het voorbeeld hebben we de titel “computerhulp aan huis Doorn” de label H1 gegeven. De kernwoorden “computerhulp” en “Doorn” komen hier duidelijk naar voren en de titel staat bovenaan de pagina. Nu is het voor Google duidelijk waar deze pagina over gaat.

Maar we gaan Google nog meer helpen door de labels H2 en H3 aan verschillende titels op uw pagina te geven. Wanneer we een boek lezen heeft u in een hoofdstuk naast een titel ook paragrafen. Dit heeft u ook op uw website, namelijk de subtitels op uw pagina. Deze subtitels (paragrafen) geven we het label H2 of H3. Hoe belangrijker de paragraaf is en dus beter uitlegt waar het hoofdstuk over gaat geven we het label H2. De titels die minder belangrijk zijn geven we het label H3. Als dit gelukt is weet Google precies waar uw pagina over gaat! Het is de bedoeling dat u dit per pagina gaat toepassen om zo goed mogelijk door Google gevonden te worden. U begrijpt misschien al dat u dit zo uitgebreid kunt doen als u zelf wilt en u er dus ook zoveel tijd in kunt stoppen als u zelf wilt.

STAP 5: Omschrijving voor Google

We zijn nu bijna klaar met het optimaliseren van de home pagina. We moeten nog maar één stap toepassen. Wanneer u op het overzicht van uw website komt in Web Made Easy kan u per pagina bepaalde dingen instellen. U komt bij deze instellingen door op het tandwiel te klikken achter de naam van de pagina. Wij willen de instellingen van de home pagina aanpassen dus klikken we achter “home” op het tandwiel. Het volgende menu verschijnt dan in beeld en het enige dat we hierin gaan aanpassen is de kolom van vindbaarheid. In de kolom vindbaarheid kan u de URL, Meta titel, Meta omschrijving en Meta trefwoord van een pagina aanpassen. Maar wat houden deze termen precies in? We zullen per term kort uitleggen wat het betekend en wat u er mee kunt doen.

URL

De URL is eigenlijk de domeinnaam van uw website met daarachter het onderwerp of de naam van de pagina waar u op kijkt. Het onderwerp dat achter uw domeinnaam staat kunt u zelf invullen bij deze instelling. Om het makkelijk te maken kunt u ervoor kiezen om uw kernwoorden van die pagina hier in te vullen. Bij het eerder genoemde voorbeeld vullen we dan het volgende in:

URL: computerhulp-doorn

U kunt er ook voor kiezen om hier niks in te vullen. Web Made Easy maakt dan automatisch een URL aan met daarin de naam van de pagina waar u op kijkt.

Meta titel
Dan komen we bij het tweede vak, de Meta titel. Wanneer we in Google iets zoeken somt hij een lijst op van zoekresultaten met daarboven een blauwe tekstregel (zie foto hierboven). De blauwe tekst die u ziet is de meta titel die u kan invullen. Het is slim om hier een langere zin in te vullen die veel vragen kan beantwoorden. Voor het voorbeeld hebben we de volgende zin gebruikt:
Meta titel: Computerhulp aan huis nodig in Doorn en omgeving? Computerhulp Doorn repareert eenvoudig uw computer bij u thuis.


Meta omschrijving
Om Google nog beter te helpen vullen we ook een meta omschrijving in. Op de foto ziet u onder de blauwe tekst regel van de zoekresultaten ook een zwarte omschrijving staan. Dit is de meta omschrijving die Google ziet. Wij hebben de volgende omschrijving gebruikt:
Meta omschrijving: Wij helpen particulieren en bedrijven met computer en netwerk problemen!


Meta trefwoord
Het laatste dat u invult is het meta trefwoord. Om het makkelijk te houden raden we aan om hier de kernwoorden die je voor deze pagina hebt gebruikt in te vullen. Bij het voorbeeld zijn dat de volgende twee woorden:
Meta trefwoord: Computerhulp Doorn

Wanneer u dit heeft toegepast op elke pagina van uw website in Web Made Easy, wordt uw website gegarandeerd een stuk beter gevonden door Google. Het heeft alleen wel tijd nodig om door Google herkend te worden, dus uw website zal niet meteen bovenin de zoek resultaten staan. Om u nog een laatste tip mee te geven, schrijf op uw website gewoon zoals uzelf ook zou praten. Dit vinden Google en uw bezoekers het prettigst om te lezen.

Wilt u nog meer aan uw website doen om beter gevonden te worden in Google? Dat kan! In dit artikel hebben we u alleen nog maar vertelt hoe u in Web Made Easy zelf een betere SEO kan creëren. Maar u kunt bijvoorbeeld ook een eigen Googlebedrijfspagina aanmaken of een monster artikel schrijven.

Of u nu klant bij ons wordt of niet, doe uw voordeel met ons gratis e-book.

Uiteraard respecteren wij uw privacy conform de AVG!

dit veld niet invullen s.v.p.

Andere interessante artikelen

Die uw website tot een succes maken!

Backlinks met succes!

Backlinks, wat zijn dat nou eigenlijk? Backlinks zijn links die vanaf een andere website naar uw website verwijzen. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw backlinks een succes worden?

Lees meer

Het verschil tussen SEA & SEO

Bedrijven die op het internet actief zijn kunnen om de termen SEA en SEO niet meer heen. Het doel van SEO en SEA zijn hetzelfde, namelijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachine te komen. Maar wat houdt het nou eigenlijk in?

Lees meer

Creëer de perfecte landingspagina!

Een landingspagina wordt nog het meest gebruikt om de aankoop te bevorderen. Het is een losse webpagina waar bezoekers op terecht komen via een link. Maar hoe creëert u nou de perfecte landingspagina?

Lees meer

Word beter gevonden in Google

Terug naar blog overzicht

Copyright 2019 ©

Privacy - Cookies - Voorwaarden