Kars Zijlstra

Ben jij klaar voor Google Rankbrain?

door Kars Zijlstra

Hoe is Google Rankbrain ontstaan?

Ben jij klaar voor Google Rankbrain?

We zijn allemaal bezig onze website SEO-proef te maken. En dat allemaal om goed gevonden te worden door zoekmachines. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine op het web in Nederland. Daarom is het zo belangrijk om gevonden te worden in Google en mee te gaan met de ontwikkelingen die Google ondergaat. De toekomst van Google is Rankbrain. Maar wat is het? Hoe is het ontstaan? En wat betekent dit voor jouw SEO-beleid?

Googel gaat met stappen vooruit.

Google gaat snel veranderen.

Google gaat met stappen vooruit. Zo worden de zoekresultaten steeds beter en preciezer. De laatste jaren is Google hier fanatiek mee bezig. Zo hadden ze in 2013 de Hummingbird update. Deze update zorgde ervoor dat Google de betekenis van zoekopdrachten begreep. Dit was al een stap in de goede richting. Maar toch werkte het niet helemaal. Dit kwam omdat Google toen nog niet precies wist wat er op de websites stond. Zo kon het best dat als je bijvoorbeeld op “fietsen kopen” googelde wanneer je in Amsterdam was, niet alleen fietshandelaars krijgt maar ook informatie over het fietsdepot van Amsterdam. Maar je zoekresultaten waren wel in de omgeving van Amsterdam. Dit was al een stap richting Rankbrain voor Google.

DEEPMIND 
In 2014 kocht Google DeepMind over. Dit Britse bedrijf was bezig met software te ontwikkelen. Deze software leerde zichzelf simpele computerspelletjes te spelen. Het was DeepMind gelukt om software met ‘machine learning’ te creëren. Ze hadden computers zo geprogrammeerd dat de computers zichzelf nieuwe dingen konden leren en zichzelf verbeterden. Dit wekte de aandacht van Google. Voor 400 miljoen dollar nam Google het over. Google gebruikt de techniek die DeepMind gemaakt had om onder andere YouTube video’s en advertenties intelligenter te targetten.

Het begin van Google Rankbrain!

Het begin van Rankbrain

In 2015 begon Google ‘Google Rankbrain’ te creëren. Met de techniek die DeepMind ontwikkeld had is Google zelf verder gegaan. Wat Google daarmee bereikte was kunstmatige intelligentie. Ook al stond Rankbrain toen nog in zijn kinder schoenen, het afgelopen jaar is er veel veranderd. Steeds meer wordt Rankbrain ingezet bij het vinden van geschikte zoekresultaten. Google doet mysterieus over het aantal zoekresultaten waar Rankbrain bij gebruikt wordt. Wat we wel weten is dat bij een zeer groot deel Rankbrain gebruikt wordt en dat betekent dat Rankbrain goed werkt. Want anders had google nooit zoveel vertrouwen erin gehad.

Hoe doet jouw bedrijf content marketing goed?

Wat doet het?

Google had altijd een lijst waar punten op stonden waarop jouw website beoordeeld werd. Deze lijst bestaat uit honderden punten. Wat gebeurde was dat de website uit elkaar werd gehaald en dan werd elk van die honderden punten beoordeeld. Dit verandert nu. Rankbrain beoordeeld nu de website in een geheel. Nog wel op die honderden punten maar alles moet nu veel natuurlijker worden. En dat gaat op den duur de uitdaging worden voor jouw SEO.

Waar Rankbrain zich ook mee bezig houdt is de zoekresultaten zelf. Het is de bedoeling dat wanneer jij wat opzoekt, Google betere resultaten gaat geven. Wanneer jij bijvoorbeeld zoekt naar “fietsen kopen” , je alleen maar fietswinkels te zien krijgt bij jou in de buurt.

Ook wil Google zijn zoekfunctie aanpassen. Wat ze willen bereiken is dat, wanneer jij een omschrijving geeft van iets, je dan bij die zoekresultaten komt. Stel voor; je wilt in je huis een schilderij ophangen. Je bent op zoek naar het juiste gereedschap hiervoor maar je bent vergeten dat wat je zoekt een boor heet. Dan is het idee van Google dat je dan kan zoeken op ‘machine om schilderij aan de muur te bevestigen” of iets in die trend en dat jij dan bij websites van boren uitkomt.

Google is daar nog niet. Maar Rankbrain leert zichzelf. Dankzij machine learning wordt Rankbrain dagelijks beter. Dus het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat je op Google ook zo kan gaan zoeken. Als laatst gaat Rankbrain ervoor zorgen dat de resultaten actueel zijn. Stel voor; je zoekt op ‘voetbal’. nu is er laatst een ongeluk gebeurt bij een voetbalclub. Dit is voor jou nog onbekend. Google laat in zijn zoekresultaten dan ook iets zien van dat ongeluk. Zo proberen ze continu de meest relevante zoekresultaten aan je te laten zien.

Wanneer is je website Rankbrain vriendelijk?

SEO

Natuurlijk heeft Rankbrain ook invloed op de SEO van websites. Rankbrain is de op twee na belangrijkste ranking factor. Het staat achter content en links. Maar hoe maak je jouw website Rankbrain vriendelijk? Op het moment van schrijven zijn de effecten van Rankbrain nog niet zo goed zichtbaar. Hierdoor is het makkelijk om geleidelijk aan te passen aan Rankbrain. In de toekomst zou SEO makkelijker moeten worden. Wat zo meteen gaat werken is kwalitatieve en waardevolle content plaatsen die echt voor de mensen is bedoeld. Je hoeft niet meerdere malen hetzelfde woord te gebruiken om jouw gekozen zoekwoord naar voren te laten komen. Schrijf voor de bezoekers, niet voor de zoekmachines. Maar of dit het enige is waar we straks op moeten letten zullen we zien. Het tig keer een zoekwoord in een tekst te stoppen om deze zo veel mogelijk er in te hebbenwerkt in ieder geval niet meer. Wil je meer don’ts weten op het gebied van SEO? lees dan eens "De 14 don'ts bij SEO".

We krijgen steeds meer te zien van Rankbrain en in de toekomst zal dit waarschijnlijk nog veel meer worden. 15-20% van wat we dagelijks opzoeken is nog nooit gegoogled. Ook bij deze zoekwoorden willen ze zo goed mogelijke resultaten geven en met Rankbrain gaat dat lukken.

VRAGEN

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!

Copywright Web Made Easy 2018 ©