(function($){ $(document).ready(function(){ // ^ Zoekt alles wat begint met tel: $("a[href^='tel:']").attr("onclick", "gtag('event', 'telefoon', { 'event_category': 'Conversie' });"); // * Zoekt alles wat mailto: bevat | Dus ook lol@kek.lal?subject=mailto:kek@lol.lal $("a[href*='mailto:']").attr("onclick", "gtag('event', 'e-mail', { 'event_category': 'Conversie' });"); }); })(jQuery);
Kars Zijlstra

Satelliet websites.
Must have of een grote don’t?

door Kars Zijlstra

Satelliet websites.
Must have of een grote don’t?

Misschien heb je heb je er zelf al een. Een satelliet website. Maar is dat wel handig? Om deze vraag te beantwoorden ga ik het deze keer met je hebben over wanneer het wel en wanneer het niet handig is om een extra website te beginnen. Voor ik dat doe ga ik je eerst vertellen wat er met satelliet website bedoeld wordt.

Satelliet websites zijn websites die bestaan naast je hoofdwebsite. De meeste satelliet websites zijn kleiner dan de hoofdwebsite. Zulke websites hebben een specifieke reden zoals bepaalde keywords, marketingdoeleinden, producten en/of diensten.

doe reclame niet na maar wees orgineel

1. Voor een product of dienst

Je kunt een satelliet website maken voor een dienst of product dat afwijkt van wat behandeld wordt op je hoofdwebsite. Dit betekent niet dat je voor alles wat je doet een nieuwe website nodig hebt. Dit doe je ook niet zozeer voor de SEO maar meer voor de dienst of product dat je wilt verkopen.

Voorbeeld 1: Web made easy heeft ook Blog made easy. We hebben bewust gekozen voor een aparte website voor blog made easy. Dit hebben we gedaan omdat we een ander soort dienst gingen aanbieden die wel raakvlakken heeft met Web made easy maar ook weer niet. Beide diensten kunnen zonder elkaar bestaan. Maar kunnen ook goed gecombineerd worden. Daarom verwijzen we bij beide websites naar de ander.

Voorbeeld 2: Web made easy maakt ook huisstijlen en logo’s. Omdat wij bij de huisstijl van een bedrijf een website vinden horen zit er bij ons de website ook bij. Daarom hebben we gekozen om niet op een aparte website deze dienst te verkopen.

Website naam zoekwoord voor jouw website

2. Websitenamen met zoekwoorden.

Dit is een echte don’t als je dit verkeerd doet. Wat ik hiermee bedoel is die websites die goed moet gaan scoren in Google door de specifieke zoekwoorden in de URL. Sommigen zeggen dat je voor elk keyword een eigen domeinnaam nodig hebt. Onzin als je het mij vraagt. Waarom zou je meerdere websites hebben alleen maar voor keywords? Deze namen van websites zijn meestal een rij woorden die niet kloppend achter elkaar staan. Dat werkt niet. Nu is het wel belangrijk om na te denken over de URL-naam. Omdat dat meetelt voor de SEO. Maar gooi het niet vol met keywords.

3. SATELLIET WEBSITE MET GEEN INFO

Dit zijn van die websites waar je op klikt en meteen doorgestuurd wordt naar de hoofdpagina. Dit werkt niet. Google wordt steeds beter met beoordelen van websites. Hierdoor scoren websites met goede content beter dan lege doorstuur-websites. Ook al is de naam die je verzonnen hebt nog zo goed. Een satelliet website zonder goede content is gewoon een overbodige website die niet gevonden zal worden.

satellietwebsite SEO

4. websites voor 1 zoekwoord.

Dit sluit mooi aan met het vorige punt. Want niet alleen scoren lege en doorstuur-websites niet goed in google maar ze kosten je ook bezoekers. Dit komt door het feit dat je veel tijd kwijt bent om een website SEO-proef te maken. Dit geldt ook voor satelliet websites. Dat is zonde van je tijd en de kwaliteit gaat achteruit. Omdat je nu jouw aandacht moet delen over twee websites gaat de SEO van beide websites omlaag. Maar als je jouw aandacht alleen zou besteden aan jouw hoofdwebsite zou deze veel beter scoren op het gebied van SEO en krijg je meer bezoekers. Dus besteed beter je tijd aan 1 website dan meerdere als het jou gaat om zoekwoorden.

5. MONEY

Dit is niet echt een ‘niet doen’ of ‘wel doen’ maar meer een ‘vergeet niet’. Voor een website betaal je. Nu kun je online gratis websites maken. Alleen hebben zulke websites problemen zoals: beperkte mogelijkheden, verouderde websites, gedeelde URL, toch niet gratis en ga zo maar door. Een goede tweede website kost geld. Sommige geven wel korting als je jouw hoofdwebsite bij hen hebt, maar dan is het soms even duur of goedkoper om je bestaande website beter te laten optimaliseren. Daarom is het belangrijk je zelf de vraag te stellen ‘waar doe ik het voor?’. Als het antwoord iets te maken heeft met SEO dan is het antwoord simpel. Verbeter je hoofdwebsite en vergeet een tweede website. En als je hierin zelf niet zo goed bent of liever geen tijd aan wilt besteden dan kan je beter iemand zoeken die jou hiermee helpt. Web made easy kan je hier bij helpen. Kijk bij ‘prijzen’ om te zien hoe wij jou hiermee kunnen helpen.

Vragen

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

Geef hier jouw reactie!

Versturen
Website laten maken met een eenvoudig CMS beheer systeem
Alles wat je moet weten over jouw website
Terug naar blog overzicht

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

Aanmelden

Copywright Web Made Easy 2018 ©