Kars Zijlstra

DE ULTIEME E-MAIL MARKETING STRATEGIE

door Kars Zijlstra

Zorg voor de ultieme marketing stategie

De ultieme e-mail marketing strategie

Het is goedkoper om een bestaande klant nogmaals te laten bestellen, dan een nieuwe klant te werven. Hierbij hoef je slechts voor 2 dingen te zorgen:

- De klant moet tevreden zijn over het eerste product of dienst die ze hebben ontvangen.
- De klant moet weten dat je er voor hem bent.

Uiteraard zal je er altijd binnen jouw ondernemingen naar streven om goede producten en diensten te leveren, daarom richten we ons in dit artikel vooral op het tweede punt: ‘De klant moet weten dat je er voor hem bent’. En dit kan het makkelijkst en goedkoopst gedaan worden via e-mail!

Web Made Easy heeft een aantal redenen om te beginnen met bloggen

E-mail marketing

Bij e-mail marketing verstuur je vanuit een bedrijf een e-mail naar bezoekers of klanten, en klant specifieke advertenties naar bestaande klanten.
Wanneer het goed ingezet word, kan e-mail marketing een belangrijk en effectief middel zijn om meer bezoekers naar je website te verwijzen, nieuwe klanten te werven en de relatie met de bestaande klant te onderhouden.

E-mail marketing is zeer goedkoop in verhouding tot andere marketing technieken, en heeft de mogelijkheid om veel te verkopen. Een e-mail is makkelijk te verzenden via Outlook en duurt nog geen 5 minuten. Nou is een e-mail sturen via Outlook niet de meest professionele optie, dus daar komen we later in het artikel nog op terug.

Er zijn veel verschillende redenen om een klant te mailen

Redenen voor een e-mail

Als eerst kijken we naar wanneer we een klant kunnen mailen. En klant kan op verschillende tijden gemaild worden. De volgende voorbeelden zijn van nadat een klant een product of dienst heeft ontvangen.

- Een bepaald aantal dagen of weken na het leveren van het product of dienst.
Het perfecte moment om een klant te vragen of ze tevreden zijn over het product of dienst, en of ze een recensie willen schrijven. Deze recensies hebben dan weer invloed op het overtuigen van toekomstige klanten.

- De verjaardag van een klant
Feliciteer je klant en bied eventueel een korting aan als cadeau.

- Op een feestdag
Bied in deze mail een seizoen-gerelateerd product aan voor bijvoorbeeld Vader- of Moederdag, Pasen, Kerstmis, et cetera.

- Voor een update van een gekocht product of een verwant product
Een klant heeft bijvoorbeeld een mobiele telefoon gekocht, en hier komt een nieuw model van uit. Of er komt nieuwe accessoires van de telefoon uit.

- Nieuwsbrief
Een wekelijks of maandelijkse mail om klanten consistent waardevolle informatie te sturen.

Er zijn dus meer dan genoeg manieren en tijden om een klant een email te sturen.

Je kan redenen om te mailen indelen in twee groepen,  algemene mails en specifieke mails

Al deze redenen en tijden kan je opdelen in 2 groepen:

- Algemene mails: feestdag, nieuwsbrief, bepaalde tijd na leveren
- Klant specifieke mails: verjaardag, update product / verwant product

Algemene mails kunnen al gestuurd worden wanneer je alleen een naam en email-adres van een klant hebt. Klant specifieke mails kunnen echter alleen gestuurd worden wanneer je verdere klant specifieke informatie hebt. Deze informatie verbinden aan je mailinglijst kost echter vaak meer tijd en/of geld.

Deze mails kunnen op verschillende manieren verstuurd worden, en ook op verschillende niveaus. Deze niveaus kunnen vertaald worden naar: Hoe hoger het niveau, hoe hoger de kosten / opbrengsten.

Kleine mailinglijsten kunnen nog best onderhouden worden door mails te sturen met services als Outlook. Dit wil niet zeggen dat dit soort services slecht zijn, maar je bent wel beperkt in je mogelijkheden. Algemene mails kunnen hier goed verstuurd mee worden tot een bepaalde hoeveelheid klanten. Klant specifieke mails zijn lastiger om hiermee te sturen, en statistieken zijn ook lastig te meten.

MailChimp helpt jouw organisatie om meer uit e-mail marketing te halen

Mailproviders

Een meer professionele optie zijn mailproviders. Dit zijn online e-mail marketing diensten, waar je alleen een account aan hoeft te maken, en zij nemen je de technische kant van het mailen uit handen. Verschillende voordelen van deze providers zijn:

- Makkelijk personaliseren van e-mails
- Grote mailingen zijn vaak geen probleem
- E-mails komen aan, geen problemen met spamfilters
- Het meten van het aantal doorkliks en dergelijke is makkelijk

Een van deze mailproviders is bijvoorbeeld Mailchimp. Voor meer informatie over deze service, bekijk ons artikel ‘Hoe werkt Mailchimp?’. Belangrijk is om te ontdekken welk van deze opties het beste past bij jouw e-mail marketing strategie en welk het meest succesvol is voor jouw onderneming.
We hopen dat dit artikel jou helpt bij het kiezen van de beste e-mail marketing strategie voor jouw onderneming.

vragen

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!

Copywright Web Made Easy 2018 ©