Kars Zijlstra

Jouw marketing automatiseren

door Kars Zijlstra

Jouw marketing Automatisering

Jouw marketing automatiseren

Automatisering kan van groot belang zijn voor je onderneming. Veel saaie en terugkomende taken kan je gemakkelijk automatiseren. Dit scheelt vaak een hoop tijd, en mogelijk geld. Marketing automatisering bestaat uit 2 dingen: De software en hoe je deze gebruikt.

In dit artikel komt voornamelijk het tweede gedeelte aan bod. Hoe gebruik je de software?

Personaliseer een mooie bevestigingsmail voor je klanten

De saaie en terugkomende taken

Er zijn heel veel taken, zowel groot als klein, die je kan automatiseren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Bevestigingsmails
Een e-mail die automatisch gestuurd wordt wanneer een klant/bezoeker iets besteld of een contactformulier invult. Deze e-mails kunnen ook volledig gepersonaliseerd worden. Stel dat iemand vrijdagmiddag laat nog een contactformulier invult. Een half uur later kan je dan bijvoorbeeld automatisch de volgende mail laten sturen:

“Beste <<voornaam>>,
Bedankt voor uw contactaanvraag. Het gaat mij vandaag helaas niet meer lukken om uw vraag nog te beantwoorden, maar ik verzeker u er van dat u maandag antwoord hebt.

Alvast een fijn weekend!

Met vriendelijke groet,
Kars Zijlstra”

Slimme website idee├źn

Notificaties naar leads verzenden
Wanneer er genoeg informatie is over een lead, of deze heeft een bepaalde actie uitgevoerd, dan kan je automatisch een mail laten versturen naar de lead of er contact mag worden opgenomen.

Herinneringen
Automatisering kan toegepast worden op alle soorten herinneringen. Bijvoorbeeld verstuurde offertes, waar een klant nog niet op heeft gereageerd. Dit soort mails kunnen met verschillende criteria worden gestuurd.

Crossell / Upsell
Stel, iemand heeft een schooltas gekocht voor zijn zoontje op jouw website. Wanneer je ook de leeftijd van het kind weet, kan je verschillende aanbiedingen doen die gefocust zijn op de leeftijd en geslacht van het kind.

Wanneer een schooljaar begint is het bijvoorbeeld de perfecte tijd om schooltassen / broodtrommels aan te bieden. En dit proces kan je elk jaar volledig geautomatiseerd herhalen.

Hoe verkoopt uw product zichzelf?

De leadflow

Wanneer je wil dat je marketing automatisering succesvol zal zijn, moet je er voor zorgen dat je de leadflow voor jouw onderneming goed in kaart hebt gebracht. Alleen pas hierna kan je ook echt gaan automatiseren. Verschillende vragen die je moet beantwoorden voor je Leadflow zijn bijvoorbeeld:

- Wat is de juiste lead? Welke industrie, welke functie, welke locatie, et cetera
- Wat voor acties maken bezoekers vaak wat er voor zorgt dat ze geconverteerd worden naar leads? (bijvoorbeeld een bepaalde pagina bezoeken)
- Hoeveel mensen zijn er betrokken bij een salesproces?
- Hoe lang duurt een gemiddeld salesproces?

Het proces dat een lead doorloopt is beter in kaart te brengen wanneer je antwoord hebt op deze vragen, en weet je wanneer welke communicatie gebruikt moet worden. Het maken van een leadflow gaat nog veel verder dan alleen dit stukje, maar dit zal je zeker een goed idee geven voor wat er moet gebeuren voordat je deze gaat maken.

Regeer snel op je klanten. Zo hou je ze tevreden!

Snel reageren

Snel reageren geldt uiteraard ook voor marketing en verkoop in het algemeen, en niet alleen voor marketing automatisering.

Wanneer iemand snel een reactie verwacht, zorg er dan ook voor dat deze geen half uur duurt. Het liefst zelfs binnen 5 minuten. Hoe aannemelijker het is dat een lead kant gaat worden, hoe belangrijker dit word.

In punt 1 hebben we al laten zien hoe je dit grotendeels kan automatiseren

DE JUISTE CONTENT VOOR HET JUISTE MOMENT
Als het goed is weet je, wanneer je een uitgebreide leadflow hebt gemaakt, op welk moment er behoefte is aan welke informatie. Met het juiste marketing automatisering systeem kan je informatie dus ook op het gewenste moment sturen.

Het verschil tussen de juiste marketing automatisering software en standaard e-mail marketing programma’s is dat je informatie kan laten sturen op basis van bepaalde ‘triggers’. Dus bijvoorbeeld wanneer een bepaalde link geklikt word of een bepaalde pagina bezocht word. Op deze manier weet je zeker dat de informatie die je stuurt echt waardevol is voor de lead.

Gebruik leadscoring

Met leadscoring ken je een lead een bepaalde score toe. Ze krijgen deze score door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor de nieuwsbrief, of te drukken op een link. Deze scores in combinatie met andere gegevens kan je helpen bepalen hoe aannemelijk het is dat deze lead klant gaat worden, en hoe en wanneer deze lead benadert moet worden.

Met lead scoring weet je precies wanneer een lead benaderd moet worden of wanneer een lead klaar is voor de volgende stap in je verkoop systeem. Op deze momenten kan je dus een automatische e-mail laten sturen.

We hopen dat dit artikel jou helpt met automatisering en dat het je uiteindelijk een hoop tijd en moeite zal schelen.

VRAGEN

Ik zou graag van je horen wat je van dit artikel vindt. Heeft het je geholpen? Welke stappen ga je aan de hand van dit artikel ondernemen? Zou je zelf nog iets willen bijdragen? Laat het ons weten in een reactie op dit artikel.

Op jouw succes!
Kars Zijlstra

P.S: Like ons op Facebook en schrijf jezelf in voor onze nieuwsbrief om regelmatig waardevolle tips en adviezen voor jouw website te ontvangen.

GEEF HIER JOUW REACTIE!

Versturen

MEER WAARDEVOLLE TIPS EN ADVIEZEN!

Meer bezoekers & waardevolle klanten?

Vul uw naam en e-mail adres in en ontvang regelmatig nieuwe blogs voor het optimaliseren van uw website en aanverwante artikelen!

Nieuwsbrief Web Made Easy

JA, IK WIL TIPS VOOR MIJN WEBSITE!

Copywright Web Made Easy 2018 ©